Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Betydelsen af orden »evighet» och »evig»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bordad, och då skall sonen själf underlägga sig den,
som har lagt allt under honom (1 Kor. 15: 28).
Huru annorlunda gestaltar sig ej innehållet i
dessa bibelspråk, då »aion» får sin rätta betydelse
och ej bortkrånglas genom att öfversättas med »evig-
het» — ändlöshet! Ja, därigenom kastas ett ljus
öfver Guds frälsningsplan, som alldeles förloras
genom den hittills varande öfversättmngen.
Men att »aion», tidsålder, alls icke är likbe-
tydande med »evighet», en tid utan slut, finna vi
ytterligare däraf, att Ebreerbrefvets författare säger,
att nu har Kristus en gång i tidernas (d. v. s. de
gammaltestamentliga tidsåldrarnas) fullbordan [stvI
avvTelela t w v alwvcov) blifvit uppenbarad för att
utplåna synden .genom sitt eget offer (kap. 9: 26).
Och Paulus talar i 1 Kor. 10: 11 om tidernas (tids-
åldrarnas) ände (r« tcåij räv aiwviov). I Matt.
13: 39, 40 läsa vi: »Ovännen, som sådde det,
är djäfvulen; skördetiden är världens ände (tids-
ålderns fullbordan, avvvéleia alcövog), och skördemän-
nen äro änglar. Såsom nu ogräset hämtas till-
hopa och uppbrännes i eld, så skall det ske vid
denna världens ände (tidsålderns fullbordan, sv rf,
owTslslq rov alcövog).» Alltså: tidsåldrarna hafva en
början, tidsåldrarna hafva ett slut; den ena tids-
åldern går och den andra kommer. Men före tids-
åldrarna existerade Gud, och, när alla tidsåldrar äro
6
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>