Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indtryk fra Rusland - Iagttagelser og Overvejelser - III. Folkekarakteren. Har det russiske Folk Originalitet? Hvori den paa det synlige, sociale, kommunale, aandelige Omraade bestaar. Folkesindet og Folke-Idealet. Den sorte Jord
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Indtryk fra Rusland
323
deles ikke bundet til sin Hjemstavn. Naturen er saa
at sige ens, hvorhen han gaar. Han kan vandre i ugevis
paa Stepperne uden at se synderlig Forandring. Han kan
bygge sig et Bondehus (Isba) op paany i faa Dage og
overalt. Thi af Frygt for Ildebrand, der i Rusland
paa Grund af Tørken og Boligernes Beskaffenhed er
hyppigere end andensteds, udsmykker Bonden aldrig
sin Isba. Det nye Hus indeholder alt, hvad der
inde-holdtes i det gamle. Han savner Intet deri Den
nye Jord, han opdyrker, giver lige saa god Høst som
den gamle. Og saa har han endda ved Udvandringen
tilfredsstillet sin Lyst til Æventyr, til at opleve
nyt og se nye Mennesker.
Der er dette ved Steppen, at den ligesom indbyder
til at gaa og gaa. Flad som aldrig Havet er fladt
fremkalder den det skrankeløse Drømmeri, Vandrelyst,
Nybyggerlyst og Hanget til at lade enhver Forestilling
løbe en aldrig endende Line ud.
Rummets Ensartethed giver Russeren Flakkelysten,
Klimaets Modsætninger nødvendiggør en vis Smidighed
overfor store og pludselige Forandringer, der maaske
danner Grundlaget for clen russiske Bøjelighed paa
det aandelige Omraade og maaske hænger sammen med
det Stødvise i russisk Væsen og Handlevis.
Det Smidige i Russerens Natur er det, som gør ham saa
modtagelig for fremmede Indtryk. Fra Bøjeligheden
overhovedet finder den sjælelige Overgang Sted til
den russiske Efterlignings-gave og Evne til at tilegne
sig alt Fremmed.
Set i denne Sammenhæng (efter sin Oprindelse)
har denne Evne til Forstaaelse og Tilegnelse sin
Oprindelighed. Hvad ligefrem set er Mangel paa
Originalitet, bliver Grundlag for en ny Originalitet
i Europas Kultur.
Ganske vist har dette Rusland været Alverdens
Elev. Ganske vist skylder det russiske Folk til
alle og enhver blandt Europas Nationer. Dets Rige
grundlægges af skandinaviske Høvdinge; næsten alle
Varegernes Navne er nordiske og Dnjepr-Faldenes
af Constantin VII Porfyrogennetos opbevarede
«russiske» Navne ligesaa; selve Navnet Rus er efter
al Sandsynlighed et nordisk Ord (de som er komne
roende), om end andre Forklaringer ikke er ubetinget
udelukte.*) Den moderne russiske Civilisation bærer
*; Se Vilhelm Thomsen: The relations hetween Ancient
Russia and Scandinavia and the origin o f the Russian
State. Smlgn. Elisée Reelus; Anf. Værk Tome V S. 301.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>