- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Tolvte Bind /
126

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tanker om Liv og Kunst - Læren om det Komiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

126 Læren om det
Komiske

Gamle: Tager du den Hat op, faar du Prygl, tager du
deo ikke op, faar du ogsaa Prygl: Nu kan Du vælge!

Selv det ubetingede Vaas, den topmaalt urimelige
Handling eller Mening kan altsaa blive komiske,
saasnart de et Øjeblik kan synes fornuftige, og det
er her ganske ligegyldigt, om der i Sagen selv er
noget Fornuftigt (Den politiske Kandestøber: «Denne
har jo Ret ogsaa>) eller om hint Skin alene beror paa
Fremstillingsmaaden. Det Sidste er Tilfældet overalt,
hvor det Umulige fremstilles som muligt eller som
virkeligt. I slige Tilfælde er (efter Schopenhauers
træffende Udtryk) Kendsgerningen saaledes affattet,
at den taget i og for sig, tænkt paa Forhaand synes
mulig og rimelig; men ved Iagttagelsen af det bestemte
Tilfælde ses det Umulige i Sagen, ja det Urimelige
i Antagelsen, og vækker Latter. Eksempler: I denne
Stat er der Dødsstraf for Selvmord (jvfr. Dødsstraf
for det forsøgte Selvmord, der ogsaa er komisk,
men af en anden Art). Historien om Munch-hausens
Ulve, der aad hinanden indtil Halerne: eller: Dette
er Hjerneskallen af den berygtede Røver Cartouche,
den lille ved Siden af er den samme Mands Hoved som
Barn. Eller det Resultat af de statistiske Tabeller,
som de juridiske Studenter maatte lære til Eksamen
for nogle Aar siden, at i Kjøbenhavn fandtes 40 flere
i Ægtestand levende Kvinder end i Ægtestand levende
Mænd osv.

Hovedsagen er i ethvert Tilfælde den, at Illusionen i
Øjeblikket finder Sted, og at der fra Genstandens Side
sker en Paa-førelse, en Paadutnfng af Modsigelsen,
som den beskrevne.

Er dette Krav opfyldt, saa træder Modfordringen
i Kraft, Intet, hvoraf der skal kunne les, maa
forekomme saa vel begrundet, saa naturligt og efter
Omstændighederne fornuftigt og forsvarligt, at det jo
ses som den rene Modsigelse, om ikke paa anden Vis
saa dog ved en Paadutning fra Iagttagerens Side, en
Underskydelse, som Genstanden selu foranlediger. Denne
Paadutning er ganske forskellig fra hin første. Hin
gik ud fra Genstanden og bestod f. Eks. deri, at
det lykkedes den Fejlende et Øjeblik at fortumle vor
Fornuft ved sin Vildfarelse; denne derimod udgaar fra
Iagttageren som Bevægelsens Slutningsudtryk og bestaar
deri, at vi paadutter den Fejlende vor egen Frihed,
vor egen Bedre-Viden, Bedre-Kunnen, Bedre-Villen og
dermed en Bevidsthed, en Hensigt eller en Overlegenhed
over den Modsigelse, hvori han er stedt, som han ikke
handlende som han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/12/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free