Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Politik og Nationalitet - Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Sønderjyllands Betydning for dansk Kultur
239
Hos os repræsenteres den i alle sine Former af
Sønderjyder. I sin bedste Skikkelse af de tre Brødre
Brorson og Digteren Ewalds Fader, Præsten i Højst,
mere betænkeligt af Erik Pontoppidan, der, uden selv
at være Sønderjyde, tilegner sig Læren under sit lange
Ophold i Sønderjylland, og afskrækkende af Christian
VI.s bekendte Hofpræst Bluhme, en Sønderjyde.
Senere betegner Rationalismen et nyt teologisk
Fremskridt. Den gjorde gældende, at intet Ord af
Kristendommen er os umiddelbart overleveret fra
Jesus selv, at det Dogmatiske i Skriften næsten
ganske stammer fra en Apostel, der aldrig har set
eller hørt Jesus, og at Skriften maa være beregnet
paa Væsner, der har og bruger Fornuftens Lys. Ved
historisk Kritik skal derfor dens Ægthed bevises,
ved filosofisk Kritik dens Indhold prøves. Der kan
ikke være Uoverensstemmelse mellem sand Religion og
sund Fornuft.
I Danmark repræsenteres denne Retning, i dens
Følelsesliv og dens Forstandsliv som i dens
Indskrænkethed, af Sønderjyder. Biskop Boisen,
Stamfaderen til den bekendte grundtvigianske Familie,
var Sønderjyde, H. G. Clausen, de danske Præsters
Fører mod Grundtvig, da han begyndte, var det ikke
mindre, og hans Aand gaar igen i hans berømtere
Søn Hans Nicolaj Clausen. Holmens Provst Gutfeld,
ogsaa fra Slesvig, betegner Retningens mere aandløse
Prækenstil.
Men ogsaa den næste store Bølge i Teologien
kom ind til Danmark over Sønderjylland, den af
Hegel paavirkede saakaldte spekulative Teologi,
som ved Aaret 1840 hertillands repræsenteredes af
Slesvigeren Martensen, der først havde fordybet sig
i tyske Mystikere, nu anlagde Datidens aandfuldeste
Fornuftopfattelse paa Dograatiken og som bekendt
fik et Tilløb af Studenter til sine Forelæsninger,
som indtil da var uhørt.
Dog hvad der paa dette Grænseomraade mellem
Følelsesliv og Forstandsliv er naaet til os over
Sønderjylland er forsvindende og ligegyldigt i
Sammenligning med Sønderjydernes Betydning for dansk
Skønliteratur i det 18de Hundredaar.
Jeg nævner først med Varme H. A. Brorson,
Salmedigteren, Pietismens Repræsentant i dansk
Poesi. Jeg ser rent kunstnerisk paa ham. Naar
man betænker, at hans Liv falder kun et Tiaar
efter Holbergs, hvis Samtidige han er, og saa
sammenligner hans Versbehandling med Holbergs,
maa hans Overlegenhed kaldes overordenlig. Han var,
som det vides, meget musikalsk,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>