- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
28

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P. 5. V. Heegaard: Indledning til den rationelle Etik

(1867)

I mere omfattende Betydning af det Ord Indledning kan
enhver Forskole, gennem hvilken en Forfatter fører
sine Læsere ind i en Videnskab, kaldes en Indledning
til denne. Baade en Etikens og en Sædelighedens
Historie kunde f. Eks. afgive en Forberedelse til
Studiet af Videnskaben om det Gode. Men af Saadanne
Propædeutiker gives der for enhversomhelst Lære kun
én uundværlig, nemlig den, der har selve Læren til
Genstand. Den ikke vilkaarligt valgte, men nødvendigt
krævede Indledning til Etiken besvarer det Spørgsmaal:
Hvad er Etik? Etikens eget Problem er: Hvad er det
Gode? Da Forfatteren straks efterat have fastsat
Etikens Begreb gaar over til at udvikle det Godes
Væsen, saa har han ikke givet nogen Indledning i
snevrere og egenlig Forstand.

Men, kunde man sige, lige meget med Navnet: hvad yder
Bogen? Hertil er Svaret, at en Etikens Historie har
Dr. Heegaard, der intet Hensyn tager til Tidsfølgen,
ikke villet give; han har kun villet benytte
Enkeltheder af Historien til at anskueliggøre de
forskellige mulige etiske Principer. At aflede disse
er Opgaven for hans Værk. Da det Inddelingsprincip,
som fastsættes, nemlig Modsætningen imellem det
Objektive og det Subjektive, imidlertid -er en
Modsætning, der viser sig i enhver og ikke blot i den
etiske Idé, bliver det Gode ikke betragtet efter sit
ejendommelige Væsen, men kun fra sin almenlogiske
Side; de særlig moralske Begreber som Pligt, Dyd,
Samvittighed tjener efter Planen kun til at oplyse
den nævnte Modsætning, deres etiske Ejendommelighed
kommer da ikke frem, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free