Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
190 Den franske Æstetik
i vore Dage
herskende. Der har tilnærmelsesvis været Saadanne
Tider i Asien i det 6te Aarhundrede før Kristus, i
Europa fra det 1ste til det 10de Aarhundrede. I slige
Tidsrum taber Menneskene Mod og Haab og betragter
Livet som et Onde. Hvis der nu i en saadan Tid fødes
samme Antal af muntre, sørgmodige og ligelige Gemytter
som ellers, hvad vil da blive Følgen’? For det Første
vil de Aarsager, der frembringer det almindelige
Mismod, ogsaa nedslaa Kunstneren; den almindelige
Oversvømmelse af Ulykker naaer ogsaa ham. Dernæst har
han fra Barndommen af modtaget lutter sørgelige og
forstemmende Indtryk: Religion, Filosofi, Samtaler,
daglig Erfaring lærer ham, at Livet er et Onde,
og alle disse Indtryk trænger des dybere ind i ham,
jo mere Kunstner han er, det vil sige, jo mere han er
anlagt til Helhedsanskuelse. Med sit Kunstnerinstinkt
overdriver han endogsaa. De Mennesker, han kender, har
ikke gjort andre Erfaringer end sørgelige, meddeler
ham derfor ikke andre. Vil han da fremstille Lykke
og Glæde, staar han ene; vil han fremstille Sorgen,
har han Støtte i sine Omgivelser, sin Tidsalder,
forefinder en kunstnerisk Overlevering, har for sig
en banet Vej. Endelig vil hans Værk kun da finde
Bifald. Ved en hel Række af Skranker er da Vejen
spærret for ethvert Værk, der vil udtrykke Glæde;
sætter Kunstneren over den første, standser han ved
den anden o. s. v.
Saaledes er det da ogsaa med en overvejende lykkelig
Almenstemning og med en Mellemtilstand. Og gaar vi
fra disse tænkte til virkelige Tilstande, saa ser vi
(efter Taine) Læren stadfæstet overalt. Kunsten er
bestemt ved de omgivende Sæders Tilstand; den græske
Billedhuggerkunst, den gotiske Kirke, den franske
Tragedie, den moderne Musik svarer paa lignende Maade
til en almindelig Stemning; denne udvikler særegne
Behov, Tilbøjeligheder og Følelser, der atter former
en vis herskende Personlighed, hvis Væsen udtrykkes
i Former, Farver, Lyd eller Ord. Tilføjer man først
de forskellige Biaarsager, dernæst Stammens Aand,
dernæst Kunstens Udviklingstrin, dernæst den enkelte
Kunstners særegne Følemaade, kan man af Loven om den
aandelige Temperaturs Indflydelse udlede ikke blot
den menneskelige Indbildningskrafts store Omvæltninger
og Former, men de nationale Skolers Forskelligheder,
de forskellige Stilarters uophørlige Forandringer,
ja enhver stor Mands oprindelige Karaktertræk.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>