- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
242

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

242 Den franske Æstetik i
vore Dage

Hvile i en Almen forestilling eller i en praktisk
Beslutning. Saa ringe som disse Elementer synes,
er de i massevis af uhyre Betydning, og den ringeste
Forandring i disse Grundkræfter hidfører kæmpemæssige
Forandringer i Frembringelserne.

Eftersom Billedet er klart og begrænset eller
forvirret og slet begrænset, eftersom det
forener et stort eller lille Antal af Genstandens
Egenskaber, eftersom det opstaar med Voldsomhed
under Sindsbevægelse, eller roligt og under
Sindsro, omdannes alle den menneskelige Maskines
Foretagender. Fremdeles: eftersom den videre
Udvikling af Billedet veksler, skifter ogsaa hele
den menneskelige Udvikling.

Hvis den Almenforestilling, hvormed der endes, er
et simpelt, tørt Skema, saa bliver Sproget et Slags
Algebra, Religion og Poesi fortyndes, Filosofien
indskrænker sig til retskaffen og praktisk sund
Fornuft, Videnskaben til en Samling Forskrifter
og Inddelinger. Er Almenforestillingen derimod en
digterisk og malerisk Frembringelse, et levende
Sindbilled, saa bliver Sproget et Slags afskygget
og farvet Digt, i hvilket hvert Ord er en PersonT
og Poesi og Religion udspringer da af en rig og
uudtømmelig Kilde. Er Almenforestillingen endelig vel
digterisk men ikke skarptbegrænset, og naaer Mennesket
den ikke ved gradvist fremadskridende Overvejelse,
men ved et pludseligt Syn, er fremdeles Aandens
oprindelige Virksomhed ikke regelmæssig Udvikling,
men pludselige Spring, saa mangler, som hos de
semitiske Folkeslag, en Lære om Tingenes sidste
Grunde; Religionen opfatter Gud kun som Konge, som
overmægtig og ensom, Videnskaben kan ikke danne sig,
da Aanden er altfor stiv og altfor ubøjelig til at
kunne genfremstille Naturens fine Ordning; Poesien
frembringer da kun en Række heftige og storladne
Udbrud; Sproget kan ikke udtrykke rolig Tankegang
og rolig Veltalenhed; men Mennesket indskrænkes til
den lyriske Begejstring, den stormende Lidenskab,
den fanatiske og indskrænkede Handlemaade.

Det er i dette Mellemrum mellem den særegne
Forestilling og Almenforestillingen, at
Spirerne findes til de største menneskelige
Forskelligheder. Nogle Folkestammer, f. Eks. Grækere
og Romere, gaar fra det Særegne til det Almene ad
en Trinstige af regelmæssigt ordnede Forestillinger,
andre, f. Eks. de germanske, tilbagelægger samme Vej i
uensartede Spring og først efter lang og uvis Famlen;
nogle Folk, som Romerne og Eng-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free