Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
344
Skuespilkritik
skud. Ti aabenbart er Kærlighedshistorien her
det Underordnede; den kunde falde bort; men det
er lærerigt, at Holberg under Udførelsen af sit
eget forklarede Billede har taget en Følelse med,
hvis Styrke han tror paa, og hvis Ret han hævder,
som han imidlertid neppe har kendt synderligt
til af indre Erfaring. Filemon er da mere end den
unge Stoiker, mere end Digter og Moralist; et helt
Menneske, netop ligesaa lidenskabelig, som filosofisk
behersket. Saaledes træder han da her ind i Leanders
sædvanlige Plads. Skade, at Leonora ikke er vokset
i samme Forhold som hendes Elsker; nu er der ingen
ret Forholdslig-hed imellem dem. Hendes Enfoldighed
forstaar neppe Andet af hans Forfatter-Virksomhed
end det, at han lægger sig ud med alle Mennesker;
hun synes, at det er noget kedeligt Noget, og at han
dog gerne for hendes Skyld kunde finde sig i at gøre
lidt Vold paa sin Natur. Sandt at sige - Pernille, der
hele Stykket igennem agerer Koret, forstaar Filemon
meget bedre, end hendes unge Herskab gør. Han maa
tage til Takke med at forstaas af Tjenestepigen og
nøjes med at blive elsket af Leonora.
Holberg: Jean de France.
Jean de France er af Digteren skitseret med saa
store Træk, at han først og fremmest maa gives som
en Type, som Spraden, denne gamle Maskeskikkelse,
der bukler sin Paryk for Spejlet og danser nedad
Gaden, istedenfor at gaa. Men dernæst er han et
Menneske, en Virkelighed, og det var paa den Opgave
at vise os ham som et virkeligt Menneske, Frands’s
og Magdelones Søn, at de foregaaende Fremstillere af
Rollen strandede. Hr. E. Poulsen har løst Opgaven og
har gjort det med Forstand og Fantasi, med Gratie
og Takt. Hans Jean er Produktet af Forældrenes
Egenskaber; han beundrer de samme Ting som Moderen
og mangler ligesom Faderen alle de Evner, der udgør
en Mand; han er fremdeles et Barn, en Dreng, ikke
undskyldt ved sin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>