Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
380
Skuespilkritik
I Mangel af nogen virkelig leende Lystighed sukker
man da efter nogen Skønhed; man haaber at finde
idetmindste et Par af Ibsens smukke Kvindeprofiler
fordelte midt i dette Bavian-Galleri. De fattes
desværre denne Gang. Kun én eneste Kvindeskikkelse
har Ibsen givet i nogle stærke Træk; men den er
altfor lidet udført og staar i altfor høj Grad
udenfor Handlingen, til at den kan spille nogen
til dens Betydning svarende Rolle i Stykket. Denne
Skikkelse er Selma. I nogle faa Ytringer er hendes
lidenskabelige og sanddru Væsen givet, men til Gengæld
med en saadan Korthed og Pludselighed, at hun i første
Optrin aldeles ikke lader sig forstaa, i det andet
gør et sært og ufærdigt Indtryk. Tilmed handler hun
senere i Strid med sine egne Ord. Hun er maaske mere
værd end de fleste af det danske Lystspils unge Damer;
hun er en ny Skikkelse, og der lod sig skrive et helt
Drama om hendes Forhold til Familien*). Men i Stykket
her har hun ingen Plads til at røre sig.
Med al Anerkendelse af den store tekniske Færdighed,
Ibsen har opnaaet, og med alt Blik for, hvilke
Vanskeligheder han her har skabt sig for at overvinde
dem, maa det dog bemærkes, at Enetalen i og for sig
ikke paa nogen Maade er noget utilladeligt dramatisk
Middel og at man hellere maa være helt for-staaelig
ved Hjælp af en Oplysning til Tilskueren, end uklar
paa Grund af altfor stor Sammentrængthed.
Ethvert af Ibsens Arbejder i de senere Aar har, med
Alt, hvad der kunde indvendes imod det, betegnet et
virkeligt Fremskridt. Hele første Akt af Peer Gynt,
Optrinnet ved Moderens Dødsleje, Steder som Bladenes
Sang eller Ligtalen i sidste Akt af Digtet overgik
Alt, hvad Ibsen til da havde frembragt. De Unges
Forbund betegner en ny Erobring. Medens Digterens
Karaktertegning tidligere var temmelig usikker
og løs og kun i de større Sindbilleder fik en -
dog altid mere begrebsbestemt end anskuelig - Form,
har han denne Gang underkastet de Figurer, han har
dannet efter den dagligdags Virkelighed, saa fast
og tæt en Formning og givet dem et saa kraftigt Præg
af Stedet og Tiden, at der i den Henseende intet er
tilbage at ønske. Man kan ikke være mere virkelig end
Monsen og hans Bastian, end Daniel Heire, Lundegaard,
Aslaksen og Erik Bratts-berg er. Der er en Kunst,
som er endnu vanskeligere end
*) Dette Drama blev skrevet i Et Dukkehjem.
Senere Anm.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>