Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Berlin som tysk Rigshovedstad. Erindringer fra et femaarigt Ophold - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Kejserens Indtog
183
selv - lig Birnam Skov i Shakespeares Macbeth -
vandret ind i Staden. Den Dag var Berlin som bygget
paa Landet.
Selve Byens Udsmykning var velgørende for Øjet,
Fanerne, Flagene, de fra Husene nedhængende pragtfulde
Tæpper med et W eller en Krone, de mange alle Vegne
fra mødende Vaaben-skjolde med sorte og røde Ørne,
de opstillede Statuer, de mange Æreporte gjorde Byen
livlig og gav den for nogle Dages Tid et kunstigt
Skin af Glæde. Ikke at selve den Glæde, som ytredes
over Kejserens Redning, var usand; de Allerfleste
var oprigligt fornøjede over, at den gamle Mand
var gaaet ud af den sjældne Fare uden alvorlig Men
for sit Helbred. Men der var jo ingen særlig Grund
til at være gladere den Dag end en anden, og selve
Festen var Hofleveranternes Fest; det er dem, som
i Forening med høje Statsembedsmænd bebor de Gader,
Kejseren passerede, og de gjorde kun deres Skyldighed
ved at lade Unter den Linden. og Omgivelserne straale
af Guirlander og Flag.
Den smukkeste Del af Udsmykningen var dog den
rent kunstneriske, de store, undertiden kæmpestore
Malerier, som Berlins flinke Kunstnere havde udført
til Dagen og som var ophængte over Kejserens Vej. Der
var lige indenfor Brandenburger-thor to prægtige
Genier, der bød Velkommen; de dannede den første
Æreports to Sider og dækkede hver for sig et vel tyve
Alen højt Lærred. De luftige Billeder hang udspændte
mellem fine Reb og tog sig overraskende ud. Midtvejs
over Linden fandtes det bedste Maleri, udført af den
yndede Berlinerkunstner Paul Meyerheim, hvis egenlige
Styrke er Dyrmaleriet. Det forestillede en ung nøgen
Kvinde, der med et smukt nøgent Barn foran sig sad
paa en liggende Bjørn og rakte Barnet af de Blomster,
som fyldte det røde Klædebon, der dækkede hendes Skød,
for at det kunde tilkaste de Forbidragende dem. Fra
Gruppen hævede sig en Ørn med bredt Vingefang og tog
sin Flugt ud i Rummet. Bjørnen (der Bar) er Berlins
Vartegn og Vaaben; Ørnen og Bjørnen var ypperligt og
naturtro malte, som alle Dyr, er det. der fremgaar
af Meyerheims Atelier; Figurerne var nødvendigvis
mindre" fuldendte. Men det Hele, der med sin rige
Ramme af Guldfrynser tog sig ud som en uhyre Fane,
gjorde et ypperligt Indtryk.
Ved Siden af de fortræffelige Malerier fattedes
selvfølgelig ikke de parodiske; der var et stort
allegorisk ved Universitetet, hvor en nedringet Dame
i hvid Kjole med uhyre Slæb (for-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>