- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Fjortende Bind (Andet Supplementbind) /
460

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Julius Lange. Breve fra hans Ungdom - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

460 Julius
Lange

nogen Besvær derned. Der sad han foroverbøjet, krummet
af Tankernes Vægt, med et saadant Udtryk i Hovedet og
hele Bevægelsen af anstrengt, energisk, tæt Tænkning,
at jeg straks tog min Hat af for Oldtidens største
Logiker. Hovedet var smukt og ædelt formet, Trækkene
fine og tørre, Panden furet og den tørre Mund næsten
lidt barokt forvansket af aandelig Anstrengelse. Jeg
bad Portnerkonen, der var med mig, om jeg en anden
Gang maatte tegne efter ham, hvilket hun gav mig Lov
til, naar jeg vilde love, hverken at litografere
eller fotografere efter ham. Men da jeg næste Dag
gik derned for at tegne, vilde Konens Mand end ikke
indlade mig i Stuen, fordi der var Haand-værkere. Jeg
vil dog gøre endnu et Forsøg.

Stanzerne er mig det Allerkæreste tilligemed det
sixtinske Kapel. Om Skolen i Athen mærke du dig
Følgende: 1) Figurerne har meget mere Plads end paa
Fotografiet, der med sine kedelige sværtede Skygger
trænger dem for tæt sammen og trækker Baggrunden for
meget frem. 2) De ser for største Parten adskilligt
anderledes ud, især hvad Hovederne angaar (det
andet husker man jo ikke saa nøjagtigt). Plato’s og
Sokrates’s Udtryk paa Maleriet var mig virkelig helt
nyt. Paa Fotografiet ser jo Plato ud som en gammel
Gnavpotte, paa Maleriet som en herlig Blanding af
profetisk Kraft og filosofisk Klarhed. - Sokrates’s
dæmoniske Dialektik paa Maleriet synes mig, saa vidt
jeg husker, oversat til tevandsagtig Ferskhed paa
Fotografiet. Men jeg var dog glad over, at jeg kendte
det. Malerierne er paa Grund af

*



daarligt Lys (paa enkelte meget klare Dage nær) og
fordi de saa ofte for en Del er skjulte af Stilladser
med kopierende Skurke, tit ikke til at faa fat
paa. straks som Helheder. Tænk dig i dette ene Rum,
i Fladeindhold ikke større end vor Dagligstue paa
Kongens Nytorv: paa den ene Væg Disputa, paa den
anden Parnasset, paa den tredje Skolen i Athen,
paa den fjerde det allegoriske Billede; Klogskab,
Maadehold og Tapperhed, tilligemed to historiske
Billeder (Lovgivninger), alle med Figurer i naturlig
Størrelse. I Loftet de fire Medailloner, som du nok
kender: Poesi, Teologi, Jurisprudens og Filosofi,
ligeledes i naturlig Størrelse, tilligemed fire
mindre, udmærkede Malerier: Apollo og Marsyas,
Syndefaldet (se min Mappe), Salomons Dorn og en
mageløs Allegori over Filosofien: en Kvinde svævende
paa og betragtende Himmelkuglen, omgivet af to Genier;
endelig Graat i-graat-Billeder under Parnasset:
Alexander, der lader Homers

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:20:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/14/0468.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free