- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Sekstende Bind /
73

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Bourget
73

sidste Dage, Helge Rodes: Kampene i Stefan Borgs
Hjem. Det forekommer, hvad Frankrig angaar, om ikke
i Moliéres Værker saa i hans Liv, idet han giftede
sig med sin Elskerindes Datter. Naar hans Ægteskab
blev ulykkeligt, synes dette Forhold dog ikke at have
været medvirkende; herom vides imidlertid naturligvis
intet sikkert.

Octave Feuillet har f sin Tid i Hr. de Camors taget
Æmnet fra den Side, at en udmærket Kvinde, der ved
sit Ægteskab er skilt fra den Mand, hun elsker,
finder en Trøst i at give ham sin Datter til Hustru,
et i Livet som i Bøgerne ikke sjældent forekommende
Tilfælde. Naar Ægteskabet i Hr. de Camors mislykkes,
beror det dog ikke paa Mandens Dobbeltstilling til
Moder og Datter. Moderen har aldrig tilhørt ham. -
Langt hyppigere behandles i fransk Digtning det
Forhold, at Moderens Elsker umiddelbart gaar over
til at blive Datterens Ægtemand. Det er en Ting,
der tilsyneladende ret ofte forekommer i det franske
Samfund; man har endog det cynisk skemtsomme Udtryk
for det «at prøve sin Svigersøn«. Zola har ofte berørt
denne Sag, senest taget den op i sin Roman Paris. Guy
de Maupassant har gennemført Æmnet med sit bitre Lune
i den berømte Roman Smukke Ven.

Dog i disse tidligere Fremstillinger er Sagen næsten
kun behandlet som Kendsgerning uden nogen Fordybelse i
dens sjælelige Væsen. Dette er i Grunden heller ikke
berørt i Maupassants dog saa gribende Udførelse af
Motivet i den mesterlige Roman Stærk som Døden. Her
beror det Tragiske i Virkeligheden kun paa den ældre
Mands haabløse Forelskelse i en ganske ung Pige. Den
Omstændighed, at hun er Datter af hans Elskerinde,
bliver kun et Moment af Vægt for Moderen, men faar
slet ingen Betydning for hans Sjæleliv, foraarsager
slet ikke hans Fortvivlelse. Hån vilde føle, ganske
som han føler, ifald den unge Pige ikke var en Datter,
men en meget yngre Søster af den, han saa længe har
været fortrolig med, ja selv om hun aldeles ikke var
i Slægt med hende.

Det sjælelige Grundspørgsmaal er da heller ikke hos
Maupassant mer end blot strejfet.

I Virkeligheden vil Forholdet straks i sin Oprindelse
antage forskellige Former i de forskellige mulige
Tilfælde. Det hænder, at en Moder og en Datter,
ligeg}rldigt om den ydre Lighed mellem dem er større
eller mindre, inderst inde som Kvinder er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:21:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/16/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free