Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Hertugen af Andria-Carafa
341
Han siger sig selv, at han i ingen Henseende ved sin
Levevis har gjort sin gamle Lærer Ære, og at denne
trods al sin Hengivenhed har følt det.
Inderst i Riccardo Carafa’s Bog ligger da den kraftige
Æresfølelse, der bærende hos Forfatteren giver sig
Udslag i Selvbebrejdelser hos hans Hovedperson, den
Æresfølelse, der som Stolthed af udmærkede Forfædre
paa én Gang er den enkelte Aristokrats og det hele
italienske Folks og som engang i Tiden vil genrejse
Italien fra Nord til Syd.
In Vano er i Virkeligheden mindre en Bog om Erotik
end en Bog om Æresfølelse og derved adskiller den sig
bl. A. fra Bøger af d’Annunzio med beslægtet Indhold
og anderledes rig Udsmykning.
Riccardo Carafa’s Bog fremmaner for En den dejligt
beliggende By, hvori Handlingen foregaar, dens Gader,
dens Pladser, dens Omegn; Byen, som alle priser for
dens Havbugts Linjer og Øer, for Capri og Vesuv, og
som Alle laster for dens Ind-vaaneres Uværdighed og
ørkesløse Liv. Særligt har Neapels fornemme Verden et
daarligt Lov paa sig, mest rigtignok formet af dem,
der ikke har været indenfor dens Tærskel.
Derfor er det morsomt at se denne Kaste skildret af
En, som er født indenfor den og kender den i dens
Svagheder som i dens Styrke. Den Fremmede, hvem
der paa Rejser forundes et Indblik i den, iagttager
jo ikke stort mere end Billedets Omrids. Han ser,
hvorledes de overlevende blandt de Mænd og de
Familier, der i Ære var knyttede til det sidste
Bourbonske Hof, omgives med hjertelig Ærbødighed af
det Flertal, der med Varme har sluttet sig til det
ny Kongehus, og han ser hvor forunderligt den ny og
den gamle Tids Holdning og Tro smelter sammen.
Selve Forfatteren af Forgæves, der er saa helt moderne
i Fordomsfrihed, i Menneskevurdering, i Kærlighed
til Forskning og Kunst, er Ejer og Vedligeholder af
den hellige Januarius’s Kapel i Neapels Katedralkirke
San Gennaro, dette Vidunder af antik og senere Kunst,
Andriaernes gamle Farailiekapel, hvorfra aarligt den
Helgens størknede Blod tages frem, som ved et af de
drøjeste Mirakler for den troende Befolknings Øjne
Aar efter Aar bliver flydende som Vand.
Vil man nævne et Eksempel paa grov, middelalderlig
Over-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>