Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mennesker - Frank Wedekind
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
198 Frank
Wedekind
Cabotin, der kim lever for sin Stemme og sin Kontrakt,
og der er mere bange for dem end de er forelskede
i ham. Med al sin Kvindeforagt har Strindberg
ikke skrevet noget, der som dette uden synderlig
Forvrængning faar Kvinderne til at tage sig latterlige
ud.
VI
Det har vist sig ugunstigt for Wedekind, at den
tyske Literatur ikke har nogen komisk Skole i
Skuespillet. Selvfølgelig gives der tyske Lystspil
i Mængde. Men de største tyske Dramatikere, Goethe,
Schiller, Lessing, Wieland, Kleist har ikke havt
deres Styrke i Komik. Det tyske Teater er ikke som
det franske eller dansk-norske blevet grundlagt
af en komisk Digter. Tyskland har ingen Moliére
eller Holberg. Det kunstnerisk Værdifulde i det
tyske Skuespil er i Reglen alvorligt, og den tyske
Farce har trods et Aarhundredes Blomstring kun ringe
Kunstværdi. Selv hvad der er ment som Komedie, saa
berømte Lystspil som Goethes De Medskyldige eller
Kleist’s Det sønderbrudte Krus, virker ikke til
Latter. Perler som Hauptmanns Bæverpelsen er sjældne
Undtagelser.
Man er i Tyskland ikke vant til og ikke anlagt til
at give noget dybsindigt og alvorligt i den rene
Komedies Form, som det sker, hvor Folkekarakteren
har skabt en kunstnerisk Overlevering og en nedarvet
Øvelse i at se Livet under en humoristisk Synsvinkel.
I Norden har i snart to hundrede Aar eksisteret
en rent komisk Dramatik uden Karikatur som uden
Gru. Vort bedste Lystspil, Holbergs Erasmus Montanus,
der besynderligt nok er næsten ukendt i Tyskland og
aldrig spilles dér, meddeler det alvorligste Indhold
i rent pudsig Form. Stykket er en .Fundgrube af Komik
og dog et af de dybeste Skuespil, der gives. Lessings
Den unge Lærde, der er skrevet under Indflydelse af
Montanus, er ikke lystigt og er uden Dybde.
Færdigheden til at meddele ganske alvorlige Ting i
rent lystig Diktion genfindes i vore Dage bl. a. hos
Gustav Wied, der nylig har henrevet et tysk Publikum
ved et af sine svageste Lystspil. Hans Grundsynspunkt
er overalt det samme, Forholdet mellem Kønnene
opfattet som en uudtømmelig Kilde til Komik. Intet
af de to Køn bliver skaanet, og det hele Menneskevæsen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>