Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Mennesker - Hermann Sudermann
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
HERMANN SUDERMANN
(1909)
Blandt de Bøger, der i den nyeste Tid har set Lyset
i T}rskland, er der værdifulde Romaner. Først er at
nævne Arthur Schnitzlers Der Weg ins Freie, en Bog
om det moderne Wien, en rig Bog, der indeholder
mangt og meget, hvorom man kan drømme. Det er
egenlig to hinanden lidet vedkommende Bøger og
Handlinger, sammenflettede til en, en Bog OITS erotisk
hemmelighedsfulde Forhold og en om Spændingen mellem
to Racer. Dernæst kunde man dvæle ved Gabriele Reuters
dybe og betydelige Bog Das Trånenhaus eller ved Jakob
Wassermanns sære, tunge Kaspar Håuser.
Men den Roman, sorn i Grunden overrasker mest,
er Hermann Sudermanns Das hohe Lied. Naar enkelte,
helt vellykkede af hans Skuespil, som det mesterlige
lille Drama Fritzchen, undtages, turde Højsangen
være det ypperste, han har skrevet. Jeg sætter den
over alle hans ældre Romaner, ogsaa over Frau Sorge,
trods dens 107 Oplag.
Som bekendt har Sudermann i det tyske Publikum
mange Venner, blandt Kritikerne næsten lutter
Fjender. Denne ny Bog har da ogsaa faaet en ublid
Modtagelse, er blevet angrebet som usædelig, næsten
pornografisk, i Kraft af en Opfattelse, der ingen
er. Sudermanns Svaghed var altid nærmest for det
Moraliserende, aldrig for det Frivole; her er han
hverken moraliserende eller frivol.
Blandt Motiverne til den Voldsomhed, hvormed i
Tyskland Sudermann jævnligt angribes, anfører
Kritikerne ikke blot, at
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>