Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Indledning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
12
Indledning
noget Værk, og den etisk religiøse Bevægelse, som
begynder, faar sin Parallel og sin Fortsættelse
indenfor Poesien. En Gruppe skønne, men barnlige
Bondenoveller, vort Aarhundredes Hyrdescener, følger
den religiøse Strøm. Men højere og højere stiger
Sværmeriet for aabenbaret Religion og Forsagelsens
Moral. Man overbyder hinanden i at optaarne Idealer,
ud fra hvilke Virkeligheden kun øjnes som et fjernt
sort Punkt.
Hvori er Strømmen udmundet? I Skikkelser som
Paludan-Mullers Kaianus, der i from Henrykkelse
opbrænder sig selv paa Baalet, og som Ibsens Brand,
hvis Sædelære gennemført vilde drive Halvdelen
af Menneskene til at sulte ihjel af Kærlighed til
Idealet.
Og der er vi endte. Ingensteds Europa over saa
højtspændte Idealer og ikke mange Steder et plattere
aandeligt Liv. Thi man maa dog være yderligt barnlig
for at tro, vort Liv svarer til hine Typer. Saa stærk
har Strømningen været, at selv en saa oprørsk anlagt
Natur som Ibsens er bleven inddraget i den. Er Brand
Revolution eller Reaktion? Jeg skal ikke kunne sige
det, saa meget har dette Digt af begge Dele.
Det forrige Aarhundredes to store Grundtanker var
disse: i Videnskaben den frie Forskning, i Poesien
Humanitetens frie Udfoldelse. Hvad der ikke bliver
i denne Strøm, det glider ned ad Forfaldstidernes
og tager Vejen til Byzants. Det vanslægter og
vanarter. Thi udenfor denne Bevægelse er alle
Bevægelser byzantinske. I Videnskaben byzantinsk
Skolastik, i Kunsten og Poesien Legemer og Aander,
der ikke ligner Legemer og Aander, ensformige og
ufuldbaarne.
Giv en Sirius-Beboer, der kun har gennemlæst vor
klassiske moderne Poesi, et Par moderne udenlandske
Dramer i Hænde f. Eks. Alex. Dumas’s Le fils
naturel, Emile Augier’s Les effrontés og Le fils de
Giboyer, og han vil gøre Bekendtskab med utallige
Samfundstilstande og Samfundsspørgsmaal, som han
ikke kendte, fordi de, skønt de eksisterer i vort
Samfund, ikke eksisterer i vor Literatur. Thi til
den moralske Ivren svarer som Modstykke det moralske
Snerperi. Hvad har vi gjort af hint første Opsving, da
man herhjemme som overalt ved Aarhundredets Begyndelse
første Gang skimtede en Poesi bag de tre Enheder,
en Guddom bag Treenigheden, en Kærlighedens Lykke bag
det konventionelle Ægteskab, en Sandhed bag Dogmerne,
en Lighed bag Kaste-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>