Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - XV. Mystiken i det romantiske Drama
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
418 Tysklands romantiske
Skole
Stille smilte han, naar hans Smaa lykkeligt legende
han saa. Han vin ked og anelsesfuld en Brusen strømmed
i Skovens hellige Susen. Da faldt jeg ned paa mine
Knæ, skælved af Angst som et Espetræ og sagde til
den Lille; Mig lær, hvad det Store er, som jeg skuer
der. Den Lille sagde: Dig griber Gru, da uden Varsel
du ser ham nu. Det er vor Fader, der Skræk dig volder
hans Navn er Pan, Alts Opretholder
Men hvad der saaledes gælder om Skov og
Bjerg hos Tieck, det gælder ligesaa fuldt om
Menneskelivet. Ogsaa i Skildringen af det drukner han
al Bestemthed og Karakter i Naturmystikens farvede
Bølger. Denne hemmelighedsfulde Naturforgudelse
i Skuespillet forbereder det romantiske Dramas
kristeligt-mystiske Præg
Som Dramatikere kommer Arnim og Brentano næsten
ikke i Betragtning. Den sidste fremtræder i sit gale
Lystspil Ponce de Leon., hvis Samtaler bevæger sig
i trættende Ordspils vittigheder, som en Elev af
Shakespeare, der kun har tilegnet sig det Skruede i
Mesterens Ungdomsstil; i hans store romantiske Drama
Prags Grundlæggelse erstatter Trolddomskunster og
Mirakler, Syner og Spaadomme, magisk virkende Ringe
og Forbandelser virkelige Mennesker og virkelig
Handling. Forunderlige Anelser og aldrig fejlende
Fjernsynthed bestemmer Begivenhedernes Gang.
Der findes i den Maade, paa hvilken den slaviske
Oldtid her er romantisk dramatiseret af Brentano, en
Art Overensstemmelse med Behandlingsmaaden af lignende
Stoffer hos den polske Romantiker Slowacki (i Lilla
Weneda f. Eks.). Brentano har som Slowacki forstaaet
ud fra enkelte raa Gudesagn og Overleveringer at forme
et Billede af det slaviske Hedenskab, som er udkastet
med en vis Synsevne. De romantiske Digtere havde jo
i alle Lande skarpere Sans for religiøs Mystik end
for dramatisk Sandhed og Virkning. Det hedder sig
endogsaa, at dette Skuespil af Brentano har paavirket
Brødrene Grimm’s samtidige mytologiske Studier.
Arnims store «Sørgespil i to Lystspil*, som han
selv betegner det, med Titlen Halle og Jerusalem,
i hvilket Sagnet om den evige Jøde og Historien om
Cardenio og Gelinde er sammen-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>