Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Den romantiske Skole i Tyskland - XVI. Den romantiske Poesi og Politiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
464 T3rsklands romantiske
Skole
Sigurd Fofnersbane, anden Del Sigurds Hævn, tredje Del
Aslaug. Nordens Helt er tilegnet Fichte og øjensynligt
udsprunget af den Følelse for tysk Folkepræg og
oprindeligt germansk Liv, som han havde pustet Ild
i. Det er en Trehed af lyrisk retoriske Læsedramer
i Jamber, og hvor Sproget bliver højtideligere eller
lidenskabeligere, er Værket skrevet i korte Vers, der
ved Rytme og Bogstavrim skal minde om gammelnordiske
Versemaal. Indtrykket er omtrent det, vi modtager
ved Læsningen af en af Richard Wagners Operatekster,
der behandler den gammelnordiske Sagnverden.
Versene har en god, undertiden noget søgt Klang,
Følelserne er ædle og ridderlige, Storheden
overmenneskelig og dog barn-ligt-sødlig, Belysningen
bengalsk. Heltens legemlige Styrke og Hærdethed
overgaar ethvert Begreb; han spalter en Ambolt med ét
Hug; han stiger udenfra op til det højeste Stokværk af
et Taarn, og springer, da han har kigget ind gennem
den øverste Glug og set, hvad han vilde, roligt ned
igen uden at komme til Skade. Aandeligt er han mindre
fremragende.
Heine, siger om denne dramatiserede Bearbejdelse
af Vols-ungesaga: <Sigurd Fofnersbane er et
dristigt Værk, hvori den gammelskandinaviske
Heltesaga afspejler sig med alt sit Kæmpe-og
Tryllevæsen. Dramaets Hovedperson Sigurd er en uhyre
Skikkelse. Han er stærk som Norges Fjælde og ubændig
som Havet, der bruser om Norge. Han har saa meget
Mod som hundrede Løver og saa megen Forstand som to
Æsler». Dette Sidste kan være Stemplet paa alle disse
den romantisk-ridderlige Fantasis Figurer og Helte.
De er alle tilhobe Wehmullers Nationalansigter
fra Bren-tano’s Novelle, de 39 veltrufne ungarske
Nationalansigter, der var malte forud, før Kunstneren
kom til Ungarn, og hvorimellem Enhver kunde vælge
sig sit Portræt.*) Medens hos Arnim og Brentano Alt
er sært og ejendommeligt, Situationer saavelsom
Personligheder, er alting her almindeliggjort,
almenmenneskeligt eller grundtysk. En Konge er stedse
en Helte- eller Teaterkonge; en Dronning er enten
stolt med brunt Haar eller mild med blonde Lokker
o. s. v. Det Almene staar fast; først bagefter
tilføjes i «Nationalansigterne> de individuelle Træk.
Kun veksler Nationalansigterne efter de
forskellige Lande.
*) Smlgn. ovenfor Saml. Skrifter I, 445.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>