Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
320
mest dåraktiga och svaga, det rent av
förargelseväckande och anstötliga är samlat i korset, är där också
samlat Guds kraft och Guds visdom. Vilken underHg
Gud, vilken mäktig och stor Gud, som kan inlägga
sin visdom och kraft i det, inför vilket hela världen står
undrande — att det mest dåraktiga och hans visdom
mötas i en och samma punkt! Om människor i vilken
tidsålder som helst skulle ha försökt att utstaka en
frälsningsväg, hade ingen enda sagt: Den vägen skall
bliva korset. En man skall dö på förbannelsens trä
och därigenom bereda frälsning åt en hel värld. Nej,
ingen människa hade kunnat komma på den tanken.
Och skulle någon ha gjort det, hade han visserligen icke
ansetts såsom klok.
Men i detta kors ligger, som sagt, Guds kraft och Guds
visdom. Gud gick sannerligen icke denna väg, därför
att den behagade honom mest av de många vägar han
hade att välja på, utan därför att det fanns ingen annan
väg att välja. Han valde den, ehuru det kostade honom
så fruktansvärt mycket att välja just den vägen. Gud
älskade denna världens visa, denna världens mäktiga
och ädlingar, lika väl som han älskade den fattigaste
och ringaste människa. Om jag skulle kunna få tala
på det sättet, ehuru det icke passar in på Gud, som är
för stor för oss att fatta, skulle jag vilja säga, att det
smärtade Gud att nödgas gå den vägen, där så många
skulle stöta sig och snäva. JDet var vår benägenhet att
förhäva oss själva, som gjorde, att denna väg blev
vald, på det att intet kött skulle berömma sig inför
Gud. Vägen är således i korthet denna: Intet i dig själv
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>