Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
301
Otto og Mendoza, under hvilken de Castro ud-
vikler Læren om Nemesis eller Shekhina og først
fremhæver Mængdens dunkle, mystiske Opfattel-
sesmaade: Man antog, at Gud var overalt, men
dog særlig tilstede hos Jøderne; han havde
som Sky- og Ildstøtte vist dem Vej ud af Ægyp-
ten, havde taget Bolig i Tabernaklet og senere
i Templet. Denne Gudsmagt, der boede hos
dem og var ligesom en Del af Jehova, kaldte de
Shekhina. Paa Pintsefesten, kort før det andet
Tempels Fald for Titus, traadte Præsterne ind i
Templet og fornam her først en utydelig Larm,
saa et Raab som af tusinde Stemmer: ,,Lad os
drage bort herfra!”, og Templets store Malm-
port, som tyve Mand knap kunde bevæge, gik
op af sig selv. Det var Shekhina, som forlod
den til Undergang viede Helligdom. — Men, ved-
bliver de Castro, Profeter og Lærde havde imid-
lertid opfattet Shekhina paa en aandfuldere
Maade. Den var Menighedens hellige Aand, en
særegen Midler mellem Gud og Menneskene.
Det kan bedst forstaaes ved et Exempel. Rabbi
Jonathan siger, at enhver Dommer, som dømmer
retfærdig, foranlediger Shekhina til at bo i Is-
rael, og en uretfærdig Dommer jager den bort.
Da David havde syndet med Båthseba, veg She-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>