Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
127
Fortid at støtte sig til, end som en moderne
Rationalisme eller som en Sekt, der havde revet
sig løs fra den orthodoxe Kristendom, men ikke
kunde vende Årisigtet fra den og saaledes vendt
imod den stod udenfor og kritiserede. Selv-
følgelig er der i en saadan Kritik Noget, som
jeg godt kan forstaa og deltage i; men en Guds-
tjeneste, som er gjennemvævet med Kritik, lader
mig kold. Naar Ierson i engaf sine Prædikener
udviklede den Doktrin, som skulde være hans
Religionssamfunds Grundlag, og sagde, at Kri-
stus. havde været en Reformator, der gjenop-
rettede og i Herlighed forkyndte ,,Naturens Re-
ligionf”, saa maatte jeg spørge: Hvilken Na-
tur? Og naar han tilføjede, at Kristus kun havde
kjendt Jødedommen, men ikke Hedninger og Bar-
barer, saa maatte jeg spørge, om da ,,Naturenf
havde været indskrænket til Jøderne og ikke
havde vist sig i Barbarerne? Men deslige Spørgs-
maal havde, naar de opkom i mig, den Egen-
skab at gjøre mig sløv. Jeg havde intet Middel
til at diskutere dem i mig selv, og tildels fordi
jeg ikke kunde spørge rigtig, viste det sig snart,
at Jerson ikke kunde svare klart.
+ Jeg citerer efter trykte Prædikener, Five Lectures
by Henry Ierson, London 1850.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>