Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Det var riktig for mitt vedkommende at jeg
forlot det gamle teater. Min stilling — især hvad
repertoaret angikk — var hverken det ene eller
det annet. Og spørsmålet «Gengangere» — var
den kimende klokke som aldri holdt op å slå.
Tar man ellers i disse sesonger vårt repertoare
frem — i det store og hele — til eftersyn — er
det for dette fattige teater å være overraskende
godt. Jeg var nu blitt over 30 år. Jeg trengte
å komme ut igjen. En stor hemmelighet bærer
jeg på — som de fleste vet om — jeg er en
urolig sigøinernatur.
«Det har du fra mor» — sa far.
Over hundre stykker hadde jeg satt i scene
på Christiania teater. Tilsammen med dem jeg
satte op på Nationalteatret og utenfor Norge —
i Sverige, Danmark og Tyskland (Dresden,
Munchen, Hamburg, Burgteater i Wien o.s.v.)
går det op i meget over to hundre. På det
gamle teater spilte jeg altfor mange roller. Og
alltid var jeg fortvilet over at jeg aldri hadde
instruktiv hjelp. Som et kuriosum kan jeg for*
telle at jeg i é n sesong i Danmark optrådte på
Det kgl. Teater, Dagmarteatret og Folketeatret.
Det morer mig å tenke på nu. Dengang gikk
jeg fra den ene lampefeber til den annen.
Jeg er alltid dødsredd — på et podium og på
scenen.
Så nu slutter jeg. Selv for mine venner — og
«velyndere» — som Klausen sa — har jeg vel
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>