- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
31

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Versfötter, takter, taktarter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ANTIK OCH MODERN TAKTMÄTNING. UPPTAKT. Η}}

synpunkt ej äro annat än trokéer och daktyler med
föregående upptakt: .

Från antik synpunkt deremot äro de sjelfständiga
taktformer, hvilka väl till uéye3og och yévog öfverensstämma
med de sistnämnda, men skilja sig från dem med afseende
på de båda taktdelarnes inbördes ställning (δεαφορὰ
κατ’ ἀντίϑεσιν) och sägas tillhöra motsatta ed eller i
förhållande till hvarandra vara πόδες ἀντικείμενοι Ἰ. ἀντιπαϑεῖς.

$ 30. Egendomligt är att, ehuru läran om upptakten
aldrig förekommer i antikens rytmiska teori, de gamle
skalderna och kompositörerna (öv9uozzoiol) likväl tydligen
haft en viss känsla deraf och i praktiken tillämpat
densamma. I det följande skall nämligen visa sig, att vissa
metriska problemer, hvilka för den antika teorien voro
olösliga eller framkallat de mest konstlade och
besynnerliga förklaringar, få en enkel och naturlig lösning såsnart
man på dem tillämpar läran om upptakten.

Å andra sidan är det obestridligt att uppfattningen af
jamber, anapäster etc. såsom sjelfständiga rytmer i månget
fall är fullt berättigad. Så väl i musiken som i poesien
låter det sig nämligen mycket väl göra att genom
inrättningen af det i fråga varande ῥυϑμιζόμενον, eller med
andra ord genom den musikaliska och språkliga fraseringen
underhåälla uttrycket af stigande rytm. Vid sådan
behandling få jamber och anapäster en vida mera hurtig och
energisk karakter än trokéer och daktyler. ’Detta undgick
ieke heller antikens fina rytmiska gehör, som derför också
tillade de hvarandra antithetiskt motsvarande etdr ett helt
olika 730g.

För den metriska upptakten har G. Hermann infört
be. nämningen anacräsis. De versfötter, som börja med arsis
kallas derföre anacrusiska, de som börjas med thesis thetiska.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:19:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/grmetrik/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free