- Project Runeberg -  Grekisk metrik /
34

(1877) [MARC] Author: Aron Martin Alexanderson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Versfötter, takter, taktarter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34 KAP. IV. VERSFÖTTER, TAKTER, TAKTARTER.

som inledningstakt till ioniska rytmer synes också
amphibrachys stundom hafva bhfv1t använd, t. ex. Åesch. Sept.
1720 = 727.

e—–|o—- v-l|lo- v-lor -r| - —

πέφρικα τὰν ὠλεσίοικον ϑεὸν οὐ ϑεοῖς ὁμοίαν

Choriamben har, enligt hvad redan namnet antyder,
betraktats såsom sammansatt af en choré eller troké och
en jamb. På detta sätt fattad är choriamben en i sig
omöjlig taktform. Ett väsentligt vilkor för all rytm är nämligen
att thesis och arsis i oafbruten omvexling följa på
hvarandra. Här deremot skulle de båda arsis-stafvelserna
sammanträffa i taktens midt och de i dess början och slut
ställda thesis-stafvelserna likaledes komma i konflikt med
den föregående och efterföljande choriambens thesis.
Deremot skulle det choriambiska schemat rätt väl kunna vara
en till ygvog durkaoiov hörande taktform, uppkommen
genom samtidig upplösning och sammandragning af en ionicus

w w —2x — w w
— — w w w w — —

eller, om man så vill, genom upplösning af den mellersta
stafvelsen i en molossus (— ΞΞ –Ξ Enligt Heph. p. 68
Gaisf. skola sådana choriamber hafva omvexlande med
ionici a majore förekommit 1 ἀοί 5. Κ. μέερον Κλεοιμιάχειον»
- – . - Ξ - = Slägtskapen med ionici bestyrkes
äfven deraf, att hos de grekiske musici det gemensamma
namnet för choriamben och de båda ioniska taktformerna
var Baxyeiocg, hvilket sedermera af metrici öfverflyttades
på de femtidiga taktformerna — — — och — — — !).
Flertalet af de hos lyriei och dramatici talrikt förekommande
choriamberna äro emellertid blott falska choriamber och
böra rätteligen fattas såsom katalektiska dipodier (se 88
37, 49 ff.) med daktylisk eller logaoedisk rytm.

Antispasten uppgifves af de gamle metrici såsom
sammansatt af jamb och troké, och i dess schema inrymmas
derföre samma friheter, som bruka tillkomma den jambiska

1) Bacch p. 48 Westph. öydoos JE Bauxyecios äq9 ἡγεμόνος καὶ
σπονδείου οἷον ἐτεϑρήχειν. Pseudo-Atilius p. 263 Keil: bacehium musici,
choriambicon grammatici vocant. Jmfr Terentian. v. 2607.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:19:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/grmetrik/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free