Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sibyllinerna och Völuspa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
religionsstiftaren siar hon (Sib. III, 252) som om en man, hvilken
först i en aflägsen framtid skall komma för att utföra
stora ting. Hr Bang skulle således i denna fråga hafva
rätt, förutsatt att kronologiska skäl här vore de
afgörande.
Emellertid är den inledningsgrund hr Bang här
användt lika främmande för sibyllinerna som för det judiska
och det kristna uppfattningssättet i allmänhet. Enligt
dem är monoteismen urreligionen och hedendomen ett
affall eller nedsjunkande från henne. Enligt dem är
Kristi sändning uppenbarad redan före Adam och har
redan Abraham fröjdat sig i anden åt hoppet att få se
världsfrälsarens dag. Adam och Eva, Abel och Set,
Henok, Noa och de senare patriarkerna äro för dem icke
hedningar, därför att de lefvat före Moses och Jesus af
Nazareth. Bibeln omtalar en kedja förmosaiska
uppenbarelser och anvisar åt deras uppbärare ett särskildt rum
i religionens häfder, ett rum, som hvarken judar eller
kristne ansett ligga inom hedendomens råmärken. Till
dessa Guds utvalde hör äfven Noa, och det är nog icke
ett meningslöst godtycke, utan en väl öfverlagd tanke, då
sibyllinerna I-III göra sibyllan till Noas sonhustru och
till en af de åtta människor, som frälsades i arken.[1]
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>