Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sibyllinerna och Völuspa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Hvad dessa senare förtälja oss om skapelsen är helt och
hållet grundadt på gamla testamentet och återfinnes där
omständligare berättadt än i Oracula Sibyllina. Vi hafva
i den föregående delen af denna uppsats tillräckligt
påpekat det ytterligt osannolika uti, att de sibyllinska
böckerna skulle varit tillgängliga i det västra Europa under
medeltidens århundraden. Vore det då icke – med den
gjorda förutsättningen, att Völuspaskalden skulle varit
kristen – ojämförligt sannolikare, att han hämtat sin
skapelsehistoria från bibeln, som fanns att tillgå, eller
från sina kristne lärares undervisning, än från källor, om
hvilka man med visshet vet, att de ända från
kyrkofädernas dagar intill det sextonde århundradet varit för
det västra Europas lärdaste män förborgade?
Detsamma gäller om den sibyllinska eskatologien.
Äfven den har bibelns eskatologiska skildringar till
grundval, ehuru en eller annan enskildhet i dessa blifvit af
sibyllan vidare utförd och utsmyckad, hvarjämte åtskilligt
förekommer, som icke har bibeln till källa. Så till ex.
meddelar sibyllinen II bland järtecken för den förestående
yttersta tiden, att barn skola födas med grått hår vid
tinningarna, samt att kvinnorna skola varda ofruktsamma.
Men icke ens hr Bangs aningsfulla jämförelsemetod har
lyckats i Völuspa uppdaga någonting, som kunde påminna
om de eskatologiska enskildheter, som äro för sibyllinerna
egendomliga.[1] Samtliga de likheter, som han med något
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>