Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
— 59 —
■erfaring kan ikke bare anvendes paa de forskjellige dyrearter; vi
finder det likesaavel bekræftet blandt menneskene, hvis
intellektuelle og moralske kraft jo saa aapenbart avhænger av deres
organismes større eller mindre fuldkommenhet, som race, som nation, som
klasse og som individer, at det er unødig at opholde sig synderlig
ved dette punkt.1)
Paa den anden side er det sikkert, at intet menneske
nogensinde har set eller kan se den rene aand, løsrevet fra enhver ma-
i) Idealistene, alle de som tror paa den menneskelige sjæls
ulegem-lighet og udødelighet, maa bringes høilig i forlegenhet ved den
forskjel som er tilstede mellem rasenes, folkenes og individenes
forstand. Medmindre de guddommelige partikler antages at være ulike
fordelt, hvordan forklarer de da denne forskjel ? Uheldigvis er
deiet altfor betydelig antal mennesker som er sløve, dumme liketil
idiotisme. Skulde de da ha faat paa sin part en partikel, som paa
samme (tid er guddommelig og dum ? For at komme ut av denne
vanskelighet, maa idealistene nødvendigvis anta at alle de
menneskelige sjæle er like, men at de fængsler hvori de er indelukket —
de menneskelige legemer — er ulike, nogen mer skikket end andre
til at tjene som redskap for sjælens rene aandelighet. En sjæl
skulde paa denne maate ha faat til sin raadighet meget fine
organer, en anden meget grove. Men dette er sondringer som idealismen
ikke har ret til at betjene sig av, som den ikke kan botjene sig av
uten selv at komme bort i inkonsekvens og den groveste
materialisme. Ti likeoverfor sjælens absolute ulegemlighet, forsvinder alle
legemlige ulikheter, idet alt det som er legemlig, materielt, maa
fremstille sig uten forskjel, i like grad, som absolut grovt. Den
avgrund som skiller sjælen fra legemet, den absolute ulegemlighet
fra den absolute legemlighet, er uendelig ; følgelig maa alle de,
forøvrig uforklarlige og logisk umulige ulikheter, som kan findes paa
den anden side av avgrunden, i materien, for sjælen være nul og
ikke tilstede og kan ikke, skal ikke øve nogen indflydelse paa den.
Med et ord, det absolut umaterielle kan ikke indeholdes, være
fængslet, og endnu mindre uttrykt, i nogensomhelst grad, av det
absolut materielle. Av alle de grove, i idealistenes forstand
materialistiske, det vil si brutale forestillinger, som er frembragt av
menneskenes uvidenhet og oprindelige dumhet, er den om en
umateriel sjæl i et materielt legeme sikkert den groveste, den krasseste :
og intat beviser bedre hvor almægtig gamle fordomme virker selv
paa de bedste aander, end den i sandhet beklagelige kjendsgjerning,
at mænd begavet med en høi intelligens kan tale derom endnu den
dag idag. — Bakunins anm.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>