Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Porslinsmålning av Maj Brisman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
227
tände. Utan oljetillsättning skulle färgen torka till pulver igen.
Oljan tjänar alltså till att ge färgen dess rätta konsistens. De
flesta tillsätta dicköl, men har jag under årens lopp kommit under
fund med, att balsam copaive ej har den tråkiga egenskapen, att
liksom dicköl göra färgen seg och efter längre tid nästan omöjlig
att få ur paletten. Dicköl sättes alltså till först vid målningen.
— Har man nu råkat påhälla för mycket nejlikolja, så är
detta lätt hjälpt med att tillsätta mer färgpulver. Av
balsam bör endast tagas så mycket, att färgen ser glatt ut
och har något hårdare konsistens än vanlig oljefärg. Jag
skulle vilja tillråda följande placering av färgerna. I den
övre radens fördjupningar placeras purpur och violetta
färger. I nästa rad blåa och gröna samt i den undre
gult, rött, brunt, grått och svart. Indelar man sedan
palettlocket i motsvarande rutor och skriver dit färgens namn,
så kan man efter hur lång tids bortovaro som helst, lätt
åter finna sig till rätta och behöver ej undra, var deri
eller den färgen ligger. Kom så ihåg, att ju längre
färgen rives, dess bättre går det att måla. Visserligen bruka
nybörjare tycka, att rivningen inte hör till det roligaste, man
är ju alltid nyfiken på att få börja måla, men som man
i regel börjar måla med endast en färg, så kan man gott
ge sig till tåls en smula. Att riva en färg tar ju endast
cirka 1/2 timmes tid i anspråk. Skall man till exempel riva två
gröna färger, börjar man med clen ljusa färgen. När den är
färdig, skrapar man väl av plattan men behöver ej tvätta den med
denaturerad sprit som annars, utan kan gott börja riva den
mörkare färgen. Efter varje färg bör annars platta, palettkniv och löpare
noga rengöras med den. sprit. Att göra detta med den dyra
ter-pentinen är rena slöseriet. Kom ihåg, att använda hornkniv, då
ni river gula färger, då dessa ej tåla stål, även vid rivning av
Pink skulle jag vilja tillråda hornkniven.
När man rivit alla färger, har man en slät assiett, på vilken man
gör ett s. k. färgprov. Det är nämligen inte lätt för nybörjaren att,
veta hur färgen utfaller vid bränningen och har man då ett
sådant färgprov till hands, när man målar, är det lätt att orientera
sig vid valet av färg. Kanten på assietten delas nu in i fält, se bilden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>