- Project Runeberg -  Husmoderns handarbetsbok /
230

(1927) [MARC] Author: Kerstin Wenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Porslinsmålning av Maj Brisman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

230

man däremot inga anlag, ritar man först av mönstret på ett
genomskinligt papper, fäster detta på tallriken med vax, för sedan
in ett grafitpapper mellan genomslagspapperet och tallriken och
ritar än en gång i mönstret. Med en bomullstuss kan man först
fara över grafitpapperet, så att inte så mycket av dess blyertsstoft
fastnar på det föremål, man skall måla. Tag så bort papperen.
Nu kan målningen börja — äntligen. Lägg upp litet av mörkblå 38
eller ännu bättre av tiefblau n:r 7 ungefär av en ärtas storlek,
tillsätt en aning dicköl och om färgen känns trög och tjock en
droppe terpentin. Pröva på palettlocket om ni med er finaste
pensel kan dra tunna fina streck. Verkar färgen torr och randig
är det för litet dicköl i den, verkar den däremot mycket seg och
glansig är det för mycket dicköl. I det förra fallet tillsättes
litet dicköl i det senare mer terpentin. Endast erfarenheten kan
lära eleven hur färgen skall vara, det blir så att säga en
»känslosak» — i fingrarna, som kommer mecl tiden. Nu cloppar man
penseln i färgen och prövar på locket, om man kan få ett fint streck.
Är färgen nu riktigt blandad och man är nöjd med resultatet, börjar
man i övre vänstra hörnet på tallriken och målar i det uppritade
mönstret. Man målar allt det som ligger överst och går nedåt,
annars lägger man kanske handen i det redan målade och suddar till
arbetet. Man kan lägga en linjal över tallriken och vila handen
på den, för att förekomma sudd. När alla konturer äro
uppritade torkar man över gasen och låter sedan tallriken kallna — man
kan aldrig måla på ett varmt föremål. — Som framgår av mönstret
äro en del partier fyllda, en del mörkare och en del ljusare. Det
är vad man skall åstadkomma sedan tallriken kallnat. Man tar nu
en korthårig, litet tjockare pensel, doppar den i färgen och fyller i
ett parti som ser mörkare ut, när det är helt litet färg kvar i
penseln, målar man över de ljusare partierna. Man prövar alltid på
paletten hur färgen ser ut, innan man målar på föremålet. Man kan
ta litet mer dicköl i färgen då man vill ha ljusare ton. Överhuvud
taget kan man alltid till ljusare färger och ljusa, lätta schattéringar
ta mer dicköl, men bör man akta sig att vid mörka skuggningar
eller då man lägger tjockare med färg ta för mycket av den varan.
Följden blir att färgen spjälkar av vid bränningen eller att oljan
kokar. När innerpartiet på tallriken är målat, övergår man till bår-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:02:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/handarb/0250.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free