Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Läderplastik av Maj Brisman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
246
fin yllelapp, tills ytan blir blank. Sedermera kan man bona
arbetet med fint bonvax för att ytterligare skydda det.
Vi skola nu övergå till målning av skinn. Man köper då först
nödigt material. Vad som behövs är några oljefärgstuber,
terpentin och en
liten flaska
copalfer-nissa. Vidare ett
paket bladsilver, en
flaska guldfernissa,
en liten flaska
polityr, en flaska
guldgrund och en flaska
zaponlack eller
ver-nis blanc samt
penslar.
När skinnet
efter upparbetandet
är fullt torrt, kan
man måla det valda
motivet, med vanlig
oljefärg, tillsatt med
litet copalfernissa.
Innan man börjar
måla måste man
be-stryka de ställen
som skola målas
tunt med
läderfernissa (schellacklös-ning) som torkar på
i/4 tim. Vi skola
inte uppehålla oss
med hur man målar, då förfaringssättet är precis detsamma, som
då man målar på siden, med undantag alltid för copalen. När
oljefärgen torkat fullständigt, stryker man med en pensel över det
målade med zaponlack eller vernis blanc, men man ser till att det
inte blir för tjockt. Fernissan torkar in mycket fort och sedan kan
man betsa det ej bemålade som nyss beskrivits.
Fig. 349. Plånbokspärm.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>