- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
313

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

försonad verklighet som skildras. Man igenkänner i dem
många minnen från Strindbergs sista kärlekskris,
liksom från hans Furusundssomrar och från hela hans liv
för övrigt.

Den första sagan, I Midsommartider, handlar
om en ensam mor (Strindberg själv var en ensam far)
med sin lilla flicka. Den tredje, Sjusovaren, om en
man som mist sin hustru och nu, då livet mist sin
mänskliga sol, tack vare livets ironi för första gången får den
naturliga solens ljus in i sitt rum — om han går upp om
morgnarne. Så var just fallet med den våning vari
Strindberg då bodde. Även Ett Halvt Ark Papper
handlar om en förlorad hustru. Stora Grusharpan,
d. v. s. pianot som stod på havsbottnen och
spelade är en lustig variation av den gripande romantiska
dikten om kvinnan som spelade piano för havsfararen,
Vid Sista Udden. Blåvinge finner Guldpudran
upptager ett folksägensartat blomstermotiv från
Chrysaëtos-dikten och förhärligar i samband därmed den
godhet, ja mer, den förstående medkänsla för blommorna
som för Strindberg var en av kardinaldygderna.
Samtidigt ger sagan ett kvinnligt motstycke till den duktige
gossen i En Barnsaga (Fagervik och Skamsund)
som vann lycka och heder av högt uppsatte män genom
självbehärskning.

Tappert övervinnande av förtretligheter genom att ej
låtsa om deras tillvaro är ock innehållet i sagan om
Lotsens Vedermödor
. I båda dessa sagor glider
verkligheten omärkligt över i fantasins värld: i den
förra i en poetisk, i den andra i en drastiskt humoristisk
fantasivärld. Där bli förtretlighetema getingar, huggormar
o. s. v. Man ser att den ofrivilliga omdiktningen
av livets retsamma eller plågsamma händelser till
mystiska öververkligheter som pinade Strindberg under
hans sinnesjukdoms tid nu blivit medveten skaldeomdiktning
och därmed mist sin pinande och förvirrande
makt. Både vidriga öden och goda makters hjälp taga
levande, poetisk gestalt även i sagan I Midsommartider,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0313.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free