- Project Runeberg -  Valda skrifter / Första delen /
313

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och om det sammanhang detta sedeförderf ägde med den rådande,
åt Astaroth och Baal Peor egnande culten, samt å den andra om
allmfinneligheten, ärftligheten och contagiositeten af de leprösa
sjuk-domarne. Den smittosamma sjukdom, som i följd af beblandelser
med de Moabitiska qvinnorna utbredde sig ibland Israeliterna och
genom hvilken den Moabitiske konungen Balak och hans rådgifvare
Bileam hoppades kunna motverka de hotande eröfrarenas framgång,
men som af Moses blef genom ytterligt stränga och onekligen
oer-hördt grymma åtgärder hämmad, är väl ej till symptomema
beskrif-veu, men man har fullt skäl att antaga det den varit af leprös
character och till sin inre grund likartad med den i nyare tider
gängse veneriska sjukdomen. Men det starkaste beviset är dock
den Mosaiska Lagstiftningen sjelf. Den är i medicinskt afseende
eller för helsovården det mest storartade, historien har att uppvisa,
och denna betydelse äger den derigenom, att deu, såsom både helsans
och den andliga förädlingens mägtigaate fiende, uppfattade den ifrån
sedlighetens gudomliga lag emanciperade köttsliga njutningsdriften. Man
har med skäl beundrat den Israelitiske Lagstiftarens träffande och
rediga nosographiska uppfattning af de olika leprOsa sjukdomsformernas
symptomer, men af en vida större betydelse är hans djupa insigt i dessa
sjukdomars inre väsende och causalförhållanden, så mycket mer
beundransvärd som den ännu hos pathologerne är ett desideratum. Den
Mosaiska lagstiftningens hela dietetiska rigtning äfvensom en stor del
af den moraliska är genomträngd af den emot leprans inre grund
rigtade princip, som redan är antydd, och vittnar således uppenbart om
den insigt, som derigenom är på ett praktiskt och storartadt sätt
uttalad. Äfven den exterminationsprindp, som vid sjelfva eröfringen
gjordes gällande, hade samma inre grund och denna uppgifves på flera
ställen med tydliga ord *). Man säger väl att det var det Israelitiska
folkets välde öfver Kanaan, som utgjorde exterminationens ändamål,
men det förhåller sig icke så. Det var Theokratiens idé, som
fordrade naturcultens undergång med alla dess utväxter af sedeförderf,
sjukdom, vidskepelse och afgudadyrkan, och för detta ändamål ansågs
exterrainationen af de genom den sednare förderfvade folken såsom
ett nödvändigt medel Då Israeliterna öfverlemnade sig åt
naturcultens frestelser, användes exterminationsprincipen äfven på dem,
hvilket i synnerhet visade sig genom de oerhördt talrika afrättningarne,

*) Se t. ex. Ill Boken. Cap. 18. v. 24, o f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/1/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free