Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
narna fulla med saftigt folkskpråk, och sida på
sida svämmar över i en flod av muntert skrävel
och mustiga skällsord; än faller stämningen Över
dem, och utan att medvetet söka det vackra måla
de någon av dessa mjuka, genombesjälade
naturbilder, vilka som stil höra till de mest betagande
och för Gogoljs vidkommande tidigare lästes
utantill av varje rysk gymnasist.
Till detta morgonfriska skede av Gogoljs
författarskap hör romanen »Taras Bulba», som för
ryssarna varit och är deras klassiska
kosacklivs-skildring. Som en läsare snart finner är den dock
långtifrån något helgjutet mästerverk. Den lider av
den ojämnhet som vidlåder nästan allt vad Gogolj
skrivit, och någon genomförd konstnärlig stil kan
det knappast bli tal om i denna vidunderliga
blandning av å ena sidan genuin realism, å andra
sidan romantisk naturlyrik och nötta
riddarroman-schabloner. Det svagaste partiet i boken är utan
tvivel kärlekshistorien mellan den unge kosacken
Andreas, som här uppträder nästan som en
smak-tande Romeo, och den polska ädlingsdottern.
Kärlek är ett kapitel som Gogolj icke förstod sig på.
I motsats till en Turgenjev eller Tolstoj har han
aldrig förmått skildra unga kvinnors känsloliv, och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>