Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
83
li November er det atter Gewandhaus-Abonnementskonsert. Om
denne skriver han:
«Allerede den sjette; hvor Tiden iler! Det var en
interessant Concert og en af de bedste af de hidtil passerede.
I. Ouverture til Genoveva (R. Schumann).
Begynder med en frit indtrædende lille Noneakkord.
Indledning i langsomt Tempo, ikke lang; saa en høist appassioneret,
prægtig .Allegro med to Hovedmotiver, et i C-moll og i dur,
der indsættes af Blikinstrumenter. Ouverturen ’ vinder for
hver Gang, man hører den. Klang fortræffeligt og gjorde
stor Lykke.
II. Finale af 1ste Akt af Spohrs Zemire og
A 7. o r. Ægte spansk Musik, fuld af dramatisk Udtryk, rig
paa alskens Modulationer.
III. Beethovens store Es-dur C1 a veer concert,
der er ganske grandios i sine Dimensioner og fuld af zarte,
søde Partier, men Orchestret dominerer næsten Claveeret.
Randoen er allerliebest. Man opdager altid noget nyt og
beundrer denne mageløse Udvikling af igrunden saa høist
simple Motiver. Udførelsen var god, men ikke genial.
IV. Altdeutscher Slachtgesang for eenst.
Mandschor med Orchester, afJulius Rietz. (Kein’
sel ger Tod ist in der Welt als \ver(!) von Feind erschlagen).
Compositionen er ganske eiendommelig, høist kraftig og
energisk, i gammelmodig, krigersk Tone. Skal høre til Rietz’
bedste Arbeider.
V. Gades C - m o 11 S i n f o n i. Det kunde ei være
beleiligere; hvor længe har jeg ikke længtes efter at høre dette
Gades første store Arbeide, der skaffede ham Mendelsohns
Protektion og et Navn blandt vore første Musikmestere!
Symfonien gjorde et prægtigt Indtryk. Ideerne vare friske,
originale formedelst den ægte nordiske Opfatning. — Behandlingen
er flot, rig, undertiden for stærk Instrumentation. Hans
senere Sinfonier er kanskee, som han selv paastaar, bedre
gjorte, bedre formede, men jeg gad vide, om de i samme Grad
ere virkelig friske og nye. Her er Friskhed i Opfindelse og
stor Virtuositet i Instrumentationen — og dette kan bøde
paa den mindre Routine i Formen. Den river med og
begeistrer næsten.»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>