Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Brudefærden efter Gudes og Tidemands Maleri.
Fra Halfdan Kjerulfs seneste Leveaar.
Fra Sommeren 1860 gir Familiearkivet ikke længer Anledning
til som hittil at følge Halfdan Kjerulf saa at si fra Dag til Dag. Nogen
længere Brevveksling forekommer ikke. Fremtidig er det derfor blot
sparsomme og mere leilighetsvise Oplysninger om hans Liv og Virke,
det har at meddele.
Men med glædelig Tydelighet viser de gjenværende Papirer en
stadig og paatagelig Stigen i Paaskønnelsen av Halfdan Kjerulfs
Kunstnervirksomhet, indtil det kulminerer i 1867, da L’psalasangerne
ved den slore Musikfest under Parisulstillingen foredrog «Brudefærden»,
som var skrevet i 1849 til Kunstnerfesten i Kristiania, da Gudes og
Tidemands Maleri fremstilledes i Tableau. Den gjorde i Paris en saa
stormende Lykke, at den med et Slag beseglet hans Berømmelse.
Til den Grad hadde den charmert Pariserne, at den den 3 Mai
1868 paa en stor Koncert under Anførsel av Pasdeloup og i Overvær
av Keiseren og Keiserinden og 6 000 Tilhørere blev utført av et Kor
av 500 Sangere under en Begeistring, som endte med at Orkestret
reisle sig og deltok i Applausen. Det bør tillike noteres, at
«Brudefærden» var det eneste Numer, som blev forlangt da capo. Det var
ogsaa paa Grund av Brudefærdens Furore i Paris, at Kjerulf kort
efter blev utnævnt til Ridder av SI. Olafs Orden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>