Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - ANDRA AFDELNINGEN
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
146
QUIDING
Äfven kretsrätten har sitt egna intresse till
drif-fjäder, fast icke af den mördande värkan som
individrättens. En hvar kretsbo är nämligen delegare
i all kretsens egendom, som icke utan allas arbete
lämnar afkastning att lefva af. Han vet sålunda allt
för väl, att kretsens förmåga att skaffa dagligt bröd
beror på kretsboarnas arbete. Han har förty samma
motiv till värksamhet som rättsindividen eller
rättare än större, emedan den sistnämndes lättja
skadade ingen annan än honom och hans familj, den
andres åter skadar hela samhället. I gengäld för
dagligt bröd fordrar kretsen ingenting annat än en
måttlig anpart af hans arbete. Att neka till
skyldigt göromål är ett bland den nya rättens brott,
som väl icke kan bestraffas, men behandlas så, att
brottslingen icke gärna skall därför utsätta sig. Den
kretsbo, som skulle vägra att i likhet med de öfriga
efter förmåga bidraga med sitt arbete till det helas
bestånd, utsatte sig därigenom för en så allmän
indignation, att han icke skulle kunna uthärda den.
Dessutom finnas många medel att tvinga den
motvillige till arbete. Driften till arbete är för öfrigt
nedlagd hos människan, den är nära nog att
betrakta som en bland passionerna och därjämte ett
villkor för att hämta njutning af lifvet. Erfarenheten
har äfven visat det arbete vara mäst fulländadt, som
sker icke mot betalning, utan allenast af
öfverty-gelse om dess nödvändighet eller af ren lust därtill.
Först efter individens befrielse från brödomsorger
kan hans samhällsyrke drifvas med ohämmad kraft
och arbetet gestalta sig på vederbörligt sätt.
Själfförsörjningen måste anses som ett ondt, ty
det förutsätter, att människan själf skall välja sitt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>