Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
3
I den ene af disse to Mænd gjenkjendes let
den ildfulde Alkamenes. Hans Ledsager er den
berømte Polykleitos fra Argos, der med sine
Billeder i Marmor og Malm kappes med den store
Athenienser, men med Peloponnesierens ædruelige
og rolige Aand fortrinsvis stræber efter at gribe
det rent Menneskelige som saadant, fremfor Alt
det mandlige Legeme, hvilket han helst gjengav i
Athleternes Billedstøtter. Hans Skole var Olympia;
her øvede og befrugtede han sit Øje ved Synet af
de harmonisk udviklede, kraftige Legemsformer.
Forskjelliglieden i Fidias’s og hans argiviske
Værkfælles Kunstretninger havde grundet et stille
Medbejlerskab imellem dem. Medens
Athenienseren mente, at man begyndte at sætte Argiverens
lavtflyvende Kunst altfor liøjt. følte denne sig
hemmelig krænket over, at man havde forbigaaet ham.
den peloponnesiske Kunstner, og hidkaldt
Athenienseren med hans Disciple, for at fuldende det
største og mest ophøjede Billedhuggerarbejde paa
peloponnesisk Jord. Det var en af disse
atheniensiske Triumfer, som Aspasia havde forudsagt, da
hun søgte at bevise Perikles, hvorledes en Stad
ved at dyrke det Skjønne kunde overgaa sine
Medbejlere.
Derfor plejede Polykleitos under sit Ophold i
Olympia heller ikke Omgang med Fidias og dennes
Venner, med Undtagelse af Alkamenes, hvis aabne,
muntre og livlige Væsen altid gjerne satte sig ud
over smaalige Betænkeligheder, og som ogsaa nu,
efter tilfældig at være truffet sammen med sin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>