Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Dessa anordningar äro egnade att utvidga bekantskapen
och sammanknyta förtrolighet inom större kretsar.
Konserter, särdeles sista sommaren, hafva varit talrika;
men varma sommardagar äro svåra medtäflare för
konsten inom hus, och det fordras namn af första
ordningen för att kunna sammankalla något större antal.
Tillställningar af större omfång äro de, som afse insamlandet
af penningar för fattiga badgäster eller ortens fattiga.
De allmänna bönestunderna äro ett särskildt slag
af vederqvickelse — vi vilja här ej begagna uttrycket
nöje eller njutning. Hvad är det, som samlar
badgästerna så talrikt till dessa andaktsstunder? Det måtte
väl vara ett inre trängande behof, ett behof af att höra
det lefvande ordet, att närma sig lifvets källa. Huru
åsigterna än må vara om religionens form, om de
under olika tider tillkomna yttre tillrustningarne, så synes
öfverallt, hvarest bibelordet tolkas med klarhet och
lefvande öfvertygelse, att åhörare lyssna såsom
hungrande och törstande själar.
Af det föregående synes, att man här som
annorstädes har tillgång på nöjen; men huruvida man
i sjelfva verket har roligt eller tråkigt, torde endast
kunna afgöras inom eget bröst — en för vanlig
nyfikenhet fridlyst helgedom. Nog kan sorgen bo i
hjertat, medan leendet hvilar på läpparne, och tåren
sitta i ögat, medan frid och belåtenhet bo i det inre.
Dessa senare, frid och belåtenhet, äro för helsans
bestånd oumbärliga och för helsans återvinnande
nödvändiga.
Huru bör man inrätta lefnadssättet, för att draga
bästa nytta af vistandet i Marstrand?
Till följd af individernas olikhet såväl hvad helsa
som sjuklighet vidkommer, kan ett enahanda ej gälla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>