- Project Runeberg -  Husbygningslære : murmaterialer, murkonstruktioner, træmaterialer, trækonstruktioner, jernkonstruktioner m. v., statik, byggeledelse, heise- og transportindretninger /
871

(1918) [MARC] Author: Andreas Bugge With: Hans H. Rode, Thorvald Lindeman - Tema: Woodworking, Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del - XII. Dekorativt maleri. Angaaende forskjellig slags maleteknik, præparering av grund etc. Av Enevold Thømt - E. Skablonering - F. Freskomaleri - 1. Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

879
Skabloner er et haandverksmæssig hjæipemiddel, som grundet grovelig
misbruk har faat et slettere rygte end fortjent.
Naar det er tale om skablonering, tænker man straks paa det rædsels
fulde utstyr som dette hjæipemiddel i smaksbarbariske tider har været mis
brukt til rundt i trappeganger og stuer — ting som trodser enhver beskrivelse
og mangesteds endnu staar der som en haan imot seiv de mest elementære
skjønhetsbegreper.
Rent kunstnerisk set vil i almindelighet utførelsen av dekorative arbeider
ved hjælp av skabloner principielt være forkastelig. Ti skablonering blir
naturligvis bare et slags surrogat sammenlignet med virkelig kunst. Og kunst
kan arbeidet alene bli, naar den utførende haand saa umiddelbart og frit
som mulig faar gi uttryk for en kunstnerisk følelse, som er næret av en
individuel opfatning.
Ved en retfærdig vurdering maa iraidlertid skabloner sættes paa like linje
med andre reproduktionsmetoder og som benyttet med en taktfuld smak og
forstaaelse har sin store berettigelse i mange tilfælder.
Man kan saaledes ved hjælp av skabloner likefrem reproducere de nyde
ligste mønster og stofvirkninger, og ved en mesterlig utnyttelse av denne
teknik har da ogsaa utenlandske malere kunnet lage de mest skulfende imita
tioner av gamle fine tapeter og lignende ting.
Yed efterligning av changerende virkninger i f. eks. silkestoffer o. lign.
blir bunden strøket ind i de respektive farvenuanser, som fordrives saa tonene
gaar bløtt over i hverandre. De forskjellige valører i mønstrets former lages
likeledes nøiagtig efter og paaføres altsaa gjennem de til monstrets tegning
nøiagtig svarende skabloner.
Ved en helt ut behersket anvendelse kan man ved denne teknik opnaa
langt rikere og mere varierte virkninger — som tillike kan faa et personlig
præg over sig — end tilfældet er f. eks. med seiv de mest rafinert maskin
fabrikerte tapeter.
F. Freskomaleri.
1. Indledning.
Al fresko er det italienske navn paa det slags maleri som utføres med
vandfarver paa frisk kalkpuds.
Freskomaleri er en ideel maleteknik, som rigtig utnyttet og behersket inde
bærer de største muligheter og egner sig udmerket for monumentalopgaver.
Særlig i Italien, Grækenland og Ægypten har denne maleteknik været
kjendt og meget anvendt langt tilbake i tiden, og freskomaleriene har bevist
sin holdbarhet ved at staa uforandret gjennem mange aarhundreder.
Freskomaleri utføres paa murflater, og grunden maa saaledes enten være
teglsten, sten eller bestaa av en solid rabitzpuds, hvorpaa som regel først
paaføres et grovere pudslag (undergrunden) samt derpaa et finere pudslag
ytterst (malegrunden). Grunden maa være fast og tør samt fri for salt.
Det er imidlertid i høi grad avhængig av grundens beskaffenhet hvorvidt
freskomaleriets fortrinlige egenskaper helt skal komme til sin ret, og man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:47:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/husbygning/0883.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free