- Project Runeberg -  Husbygningslære : murmaterialer, murkonstruktioner, træmaterialer, trækonstruktioner, jernkonstruktioner m. v., statik, byggeledelse, heise- og transportindretninger /
896

(1918) [MARC] Author: Andreas Bugge With: Hans H. Rode, Thorvald Lindeman - Tema: Woodworking, Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anden del - XII. Dekorativt maleri. Angaaende forskjellig slags maleteknik, præparering av grund etc. Av Enevold Thømt - N. Glasmosaik og glasmaleri som det anvendes til utsmykning av vinduer - 4. Glasmalerier med kunstig belysning - 5. Glas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

904
verker efter mørkets frembrud. I Yor Frelsers kirke i Kristiania har man
gjort forsøk med at anbringe elektriske lamper, saakaldte «soffitlampert,
utenfor et glasmaleri, og resultatet synes meget vellykket. Soffitlampene er
montert paa vinduskarmen og anbragt i en jevn uavbrutt linje rundt glas
maleriets ytterkant. Lampene ligger godt beskyttet i en reflekterende metal
kapsel, og lyset spredes jevnt og rolig indover glasmaleriet. Anbringelsen av
ønkelte spredte lamper gir derimot en urolig og flekket belysning, især for
større flaters vedkommende. Saadanne lamper maa i tilfælde anbringes tem
melig langt fra billedflaten, saa at lyskilden ikke blir for sterkt synlig. •
Lignende arrangements til kunstig belysning av glasmalerier er likeledes
med held blit anvendt i private hjem.
5. Glas
Av de vigtigste sorter glas som kommer til anvendelse ved fremstiliing
av glasmosaik for vinduer og glasmaleri, kan nævnes følgende: Katedralglas,
som endnu av mange feilagtig ansees for det bedste glas. Det fremstilles i
alle farver og halvtoner, er mere eller mindre gjennemsigtig og har en bølge
formig overflate, hvori lyset spiller og kastes i forskjellige retninger.
Katedralglas benyttes som det er til indsætning som almindelig vindus
glas og forefindes i indtil 2 m. 2 store flater. Det benyttes meget til enklere
vindusmosaik med og uten bemaling og egner sig godt til vinduer i trappe
ganger og lignende, som vender ut mot et uanselig gaardsrum eller en anden
mindre pen utsigt, som man ønsker at skjule. Skjønt det støpte katedralglas
savner helt den dype glød i farvetonen som utmerker antikglasset, virker dog
enkle teppemønstrede vinduer, utført i dette materiale, meget mere monumen
talt og høitidelig end om de var utført i almindelig hvitt eller farvet vindusglas.
Det saakaldte ornamentglas forefindes likeledes i alle farver og med den
forskjelligste struktur, saasom blomstret, stjernet o.s.v. i en mængde variatio
ner av mønster. Ornamentglassene anvendes i almindelighet som katedralglas.
Flere av dem besidder særlige lysbrytende egenskaper. De grovere sorter
egner sig bedst til større flater, og samtlige sorter anvendes saavel hele som
sammenblyet.
Opalescenzglas — ogsaa kaldt Tiffanyglas efter opfinderen, amerikaneren
Tiffany — er et flammet «opaque» (tæt) glas, som findes i alle farver og er
blit benyttet til vindusmosaik. Dette glas forandrer som regel helt karakter
ved brænding og kan derfor ikke anvendes til egentlig glasmaleri.
Antikglas er uten sammenligning det materiale som betinger de bedste
resultater ved utførelsen av glasmalerier, og ved en forstaaelsesfuld anvendelse
av dette glas er det mulig at naa opimot den farvepragt som de gamle
middelalderske vinduer besad. Antikglasset blir blæst og behandles ved frem
stillingen, saa det i virkning kommer nær op til sit forbillede. Skjønt glat
paa overflaten, indeholder det en mængde blærer og interessante ujevnheter
som tillikemed den forskjellige tykkelse av godset frembringer de herligste
farveschatteringer. Dette glas byr paa en rigdom av prægtige farver og en
utallig nuancering i de forskjellige toner.
Antikglas fremstilles baade som gjennemfarvet og som saakaldt «overfang»,
det vil si en tynd hinde av farvet glas paa hvitt eller farvet underlag.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:47:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/husbygning/0908.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free