- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 10 (1908/1909) /
301

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 19, den 7 februari 1909 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PARISISKA .K0NSTNÄR1NN0R.

Sffrr portrStt.

JEANNE GRANIER.

Klichl: Bengt äUfnenparrt,

Det finns vissa namn, som komma enhvar parisares
hjärta att klappa, hans ögon att stråla, i det han
begynner att tala om det han förstår bättre än någon annan
- - konst och åter konst.
M:me Sorels och m:me Graniers namn äro bland dessa.
Enhvar i sin genre fullkomligheten. Och man behöfver
för visso inte vara parisare för att kunna uppskatta deras
fina intelligenta spel, stora naturlighet och bländande
elegans.

M:me Sorels namn är bekant också utom Paris. Få
äro de skandinaviska Parisresande, som ej ha beundrat
henne "i Moliéres hus —- la Comédie Francaise.

Cecile Sorel eller som hennes familjenamn
lyder-Cecile Seure är född i Paris 1872.

Den berömde Delaunay gaf henne undervisning i
diktion, och hon debuterade 1889 på Edenteatern i "Orfeus
i underjorden". Därifrån kom hon till
"Varietés-Vaude-ville et gymnase". Hennes debut var lätt obemärkt,
och det var först vid Gymnasiteatern som hon slog igenom
i m:me Ucallis roll i "Les Demi-Vierges" af Marcel Prévost.
Där blef hon observerad ej endast för sin talang —
som hon dock ännu dröjde att utnyttja i någon bestämd
genre — utan ock för sitt praktfulla yttre — som hon
förstod att omgifva med en ram af förvirrande lyx, så
som blott en parisiska kan det.

Sedan dess har m:me Sorels succés varit snabb och
säker.

Beundrad och protegerad af de inflytelserikaste män i
landet, föll det af sig själft, att m:me Sorels talang måste
omplanteras i klassisk jordmån.

1901 debuterade hon alltså på "Francais" där hon är

den dag i dag och omväxlande spelar baronessan Dange

i "Le Demimonde", Henriette i "Enhvar sitt lif", Céliméne

i "Misantropen", Elmire i "Tartuffe", etc.

M:me Sorel excellerar sålunda i roller, som höra under rubriken de stora kokotternas. Hon är idealisk

i sitt återgifvande af koketta, grymma, tanklösa, förtjusande och lidelsefulla kvinnor. Ingen i Moliéres hus

kan "porter les toilettes" som m:me Sorel. — Och hvilken toilett! — Som hon är enastående i sin konst, är

hon enastående i sin elegans.

Det är den mest fulländade och raffinerade smakutveckling,
hvilken låter alla de sällsynta fysiska företräden som en,gifmild natur
har utrustat henne med komma till sin fulla rätt.

I privata lifvet är m:me Sorel berömd för sitt smidiga "savoir
vivre", sin elegans och sin talang att underhålla sina gäster.

Hennes salong är en af de populäraste i Paris och eftersökt af
celebriteter inom de ledande diplomatiska, finansiella och litterära
cirklarna.

Berusad af sin succés som konstnärinna och skön kvinna har
m:me Sorel i fjol försökt sig också som journalist, i en serie
artiklar om sitt eget kön.

BI, a. bestrider hon i dessa, att en parisiska som inte använder
150,000 franc om året till sin toilett, kan vara elegant och förförisk.
De flesta artiklarne voro i samma stil — och trots det att m:me
Sorel är protegerad i de högsta kretsar, blef skrattet allmänt.

Den vackra skådespelerskan har heller ej försökt sig i branchen
ånyo.

La rronique scandaleuse har ifrigt sysslat med m:me Sorel och

- foeft visst — ej utan grund. Hennes vedersakare och fiender

— ty en skön, begåfvad och hänsynslöst beräknande kvinna som

m:me Sorel har alltid fiender — ha ofta försökt att bestrida hennes

talang.

Men där triumferar m:me Sorel med lätthet öfver sina fiender.
Hennes talang är så sällsynt och ständigt ny hennes spel så
bländande i sin teknik — som i sin passionerade innerlighet— att
blott de motståndare, som äro fientligt stämda mot henne af låga
och personliga bevekelsegrunder, kunna förneka den.

Och den stora Pariserpubliken skall alltid jubla emot sin firade
Sorel — som hvad man än kan säga om henne — är en
konstnärinna af Guds nåde.

Jeanne Granier — den mest parisiska bland parisiskor — är som
m:me Sorel barn af Paris. -

M :me Granier debuterade vid operetten efter att ha grundligt studerat cécile sorel.*’

— 301 —

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:43:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/10/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free