Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 26, den 26 mars 1916 - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FRÅN RIDDARHOLMSKYRKANS GRAFVAR.
1-3. kista af tenn for
öfversten gabriel kyle
† 1644.
gått någon afsevärd
förändring. Formen har
för-slappats och försimplats
och fullkomligt förlorat
kontakten med sin egen
tids formsträfvanden. En
Få saker äro mera banala än vår tids likkistor.
Det är samma ständigt återkommande, förslappade
och degenererade barockformer som åter och
åter upprepas, oftast i skäligen simpelt material.
Är det en s. k. dyrbar kista är den oftast ändå
anskrämligare. På få områden visar sig vår brist
på kultur så bjärt som i fråga om vår grafkonst,
både beträffande anordnandet af våra kyrkogårdar
och i öfrigt.
Så har det emellertid icke alltid varit.
1600-talet var på detta som på så många andra
områden vår storhetstid. Den tidens kistor äro ofta
konstverk af hög rang, utförda i ädelt material,
vanligast driiven och målad koppar eller tenn.
1700-talet bevarar och utvecklar 1600-talets
traditioner och barockkistorna äro ofta synnerligen
ståtliga. Men med barocken följde
materialförfalskningen och därmed började dekadansen.
Kru-sifixen på kistornas lock voro under 16- och
1700-talen af gjuten koppar eller bly. Under 1700 talets
senare del började dessa ersättas med sådana af
försilfrad gips, och sedan fortgick kistornas
för-simpling ganska raskt. Formerna stelnade och
sedan 1700-talets midt har likkistan icke under-
uppryckning till större enkelhet och värdighet vore
behöflig.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>