- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 17 (1915/1916) /
832

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 52, den 24 september 1916 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

NÅGRA PRAKTPJÄSER FRÅN RÖHSSKA KONST St ÖJDMUSÉET.

Fr. v : 1 O. 2. KINESISKA
BRONSURNOR.

3. LERVAS FRÅN DEN
KINESISKA SUNG-DYNASTIENS TID.

karl att bringa saken till en lycklig utgång. Man
måste säga, att det var en stor tur att Axel
Nilsson kom just på den posten, både för den institution,
som kräfde hans hjälp, och för honom själf. Med
de egenskaper som denne kraftigt utrustade man
äger i en så sällsynt förening — praktisk fantasi, tek
nisk kunnighet, sund smak, en suggerande
entusiasm och förmåga att vinna människor för sina
syften, allt detta tillsammans med en driftighet utan allt
för stora hänsyn — har Nilsson kommit att bli den
som i första hand kan kallas det nya muséets
skapare och som äfven lyckats sätta sin
personliga prägel på det hela." Till detta har också
starkt bidragit hans stora förmåga att för sitt verk
tillgodogöra sig utomstående arbetskrafter, dock
utan att själf förlora initiativet.

Främst gäller detta hans samarbete med den
utmärkte konstnär, som fick i uppdrag att skapa
höljet kring museisamlingarna: arkitekten Carl
Westman. De moderna museibyggnadens
största svaghet brukar härröra just från bristande
samförstånd mellan arkitekt och museiman. Detta
voro både Axel Nilsson och Carl Westman klart
medvetna om från första början, hvarför deras
samarbete blef af så intim art, att man, då muséet nu står
färdigt, mångenstädes har svårt att se gränserna
mellan deras arbeten. Hvad som slutligen kanske
mestpåfallande gläder en i dennadel.är hur broderligt
besläktade Carl Westman och Axel Nilsson
framträda som personligheter — samma helskurna
saklighet, samma robusta frodjghet och samma
förståelse för knapp och sträng materialverkan. Det
kraftiga tillskott som
museiskapelsens
personlighet fått från Carl
Westmans storvulna
och klara väsen kan
inte heller nog
upp-ska tas.

Det är emellertid
Hjalmar Wijks
medverkan i institutionens
tillblifvelse, som
ligger som förutsättning
bakom både Nilssons
o. Westmans insatser.
Därför är Wijks namn
det tredje af de mäns,
som i främsta hand ha
äran för att Göteborgs
invånare och hela det
öfriga Sverige i dag
kunna ta det nya
muséet i besittning och
glädjas åt skönheten
och karaktärsfullheten
i hus och samlingar.

I ett kritiskt
ögonblick trädde Hjalmar
Wijk emellan och
tryggade med en
generös donation den

- 832 -

ETT AF DE GRINANDE LEJONEN
UTANFÖR KONSTSLÖJDMUSÉETS PORT.
(Kinesiskt original i marmor fr. Ming-dynast. tid).

RYTTARSTATYETT.

(Graffynd),

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:48:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/17/0844.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free