Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
«6.6 Om Historiens förhållande
gekseh som sintltgen driswa en till den-ab-
soluta motsatsen, kan wisas genom de wan-
ligosie exempel, såsom derigenom: att mi i
hwarie inskränktva i sjelswa werket skåda en
oändlighet-; ty hwakjeyta innehåller en oänd-
lighet af punkten Men hum en sådan ä-«
städning af Oehabsolnta ät möjlig i Philoso-
phiem som sjelf blott ät en högre reflexion
och således ej innoni den utan motsats, hwil-
ket äter tycks upphäfwa åskådningenz det är
en t·räga, som blott Philosophien sjels i sitt
."hech« kan best-varm «
Men den absoluta motsatsen war den
emellan frihet och nödwändighet. Det nega-
tiva uttrycket af det absoluta sök reflexion är
således-: att det är hwarken fritt eller nöd-
wändigt, det will såga: är intet. Det po- «
strida sök åskådningen ärt att det just genom
sin frihet är nödwändigt, genom sin nödwän-
dighet fritt, det will säga, det är i sjelfwa
werket det enda wäsendtliga och allt. Den
manligas reflexion inserej nödwändigt denna
motsatsens obsoluthckz ty fä svida den gör det
npvbctfwer denna reflexion sig sjelf och blir
Philompr Likmäl då wi insett, att motsat-
sen i sin absolttkhet just år ntttytket as den
absoluta enheten, och mer-metandet ej-kan wa-
ra utanenhey så mäste- den absoluta mot-
satsen «i medwetandet ägo sitt uttryck. DF-
detto ntttptt ej kan ännets-i begrepp, hwil-
kex
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>