- Project Runeberg -  Illustreret Missionshistorie / Første Del /
535

(1894-1895) [MARC] Author: Erik Jakob Ekman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kaukasus og Persien - II. Persien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

535
KAUKASUS OG PEESIEN.
er, at de udsætter sine Døde paa en med høie Mure omgiven
Plads, hvor Rovfuglene faar mætte sig med Ligenes Kjød.
De ældre Persere stod i venskabeligt Forhold til Jøderne,
og Cyrus (Kores) omtales af Profeten Esaias som den af Herren
sendte Befrier, der skulde lade det til Babylon bortførte israe
litiske Folk vende tilbage til sit Land (Es. 44 og 45). Bibelen
omtaler ogsaa, hvorledes denne Profeti gik i Opfyldelse (2 Krøn.
36; Esr. 1 og 5). Umiskjendelig har Berørelsen med Israels
Folk indvirket paa Persernes religiøse Opfatning, der fremviser
ikke saa faa bibelske Træk.
Kristendommen vandt tidlig Indgang i Persien. Kanhænde
medvirkede hertil nogle af de østerlandske Jøder, som var i
Jerusalem den første Pintsedag efter Jesu Død og Opstandelse
(Ap. Gj. 2, 9). Petrus nævner en udvalgt Menighed i Babylon.
(1 Petr. 5, 13). De i Persien boende Syrere og Armeniere sees
især at have omfattet Kristendommen. Mod Enden af4oo-Aarene
sluttede de sig til den nestorianske Retning, oprettede en Høi
skole i Nisibis og udøvede i Løbet af 1,000 Aar en betydelig
Missionsvirksomhed i den største Del af det indre og østlige
Asien. Levninger af disse Nestorianer findes endnu, dels de s.
k. kaldæiske Kristne, der i visse Henseender retter sig eiter den
romerske Katholicismes Fordringer, og dels saadanne, som vil
ansees for at fastholde sine Forfedres Tro, ihvorvel de deraf
knapt har Formen og lidet eller intet af Livet.
Ved Islams Indtrængen blev det vanskeligere for Kristen
dommen at gjøre Erobringer, ja endog at bibeholde Fodfæste i
Persien. Dog har den Form af Muhamedanismen, der i dette
Land har gjort sig gjældende, ikke den samme stive Karakter,
som er raadende ide fleste andre muhamedanske Lande. Per
serne er Islams lavkirkelige Fløi. Følgen er bleven, at flere
Sekter ogsaa er opstaaet blandt Persiens Muhamedaner.
Seider, d. v. s. Personer, der gjør Fordring paa at være af
Profetens Afkom, findes i alle Dele af Landet, De gjenkjendes
paa Turbanens grønne eller blaa Farve. De præstelige Embeds
mænd er Imam-i-Djuma eller Ypperstepræsten i Ispahan, Scheik
el-Islam, der er en piæstelig Overdommer, og Muschtaiderne
(skrives ogsaa Mudjtehider) eller de anseede Præster, der har
theologisk Uddannelse. Motta kaldes enalmindelig simpel Præst;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:47:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmisshi/1/0547.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free