- Project Runeberg -  Femtio års godtemplararbete i Sverige : en minnesskrift /
10

(1929) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

slutit sig till Godtemplarorden. Man har anledning förmoda, att samtliga
de tretton loger, som voro representerade å Utica-mötet, togo
konsekvenserna av sina ombuds handlingssätt och anslöto sig till "The Order of
Good Templars". En fjortonde loge, benämnd Excelsior, instiftades 1852
i Syracusa, N. Y., dit Coon under tiden flyttat.

I juli 1852, alltså ungefär ett år efter Utica-mötet, sammankallade Coon
representanter för de olika logerna till en konferens i Syracusa. Avsikten
var att bilda en storloge, men av någon icke klarlagd anledning
uppkommo häftiga meningsbrytningar emellan Coon och Bailey, vilken
sistnämnde fungerade som konferensens ordförande. Coon och hans
medrepre-sentant från logen Excelsior, mr T. S. Truair, avlägsnade sig från mötet
och förmådde sedermera sin loge att utträda ur den ursprungliga
Godtemplarorden. Logen antog nu benämningen "Excelsior, loge n:r 1 av
The Independent Order of Good Templars". Strax efteråt lära
ytterligare två loger av "The Order of Good Templars" ha gjort gemensam sak
med den separerande Syracusa-logen. De loger, som kvarstannade inom
den ursprungliga Orden, får man aldrig vidare höra omtalas. Antagligen
upphörde de tämligen snart efteråt med sitt arbete.

Den independenta Orden moderniserade ytterligare något sina
arbetsformer och antog en av Coon utarbetad ritual, vilken emellertid lär ha
innehållit åtskilliga "roliga och kuriösa saker". Redan den 17 aug. 1852,
då en ny konferens hölls i Syracusa och den första storlogen omsider
bildades, var man dock mogen för en ny ritualrevision. En kommitté
tillsattes för ändamålet och denna kommitté trädde i förbindelse med den
högt ansedde metodistpastorn och frimuraren D. W. Bristol, vilken
förmåddes inträda i Orden och åtaga sig arbetet med ritualerna. B. kom
att betyda mera än någon annan för den independenta Godtemplarordens
utveckling under den första tiden. Han levandegjorde inom Orden en
anda av vidsynt humanitet och tolerans — Godtemplarordens
"frimurar-arv" — och dessutom satte han rent ordensmässigt "stil på godtempleriet".
Den av honom utarbetade ritualen är densamma som ännu användes,
ehuru naturligtvis vid många tillfällen omarbetad och förändrad. — Här
må lämpligen inflikas att Ordens bekanta valspråk, "Tro, Hopp, Kärlek",
bestämdes efter Syracusa-konferensen i juli 1852; tidigare hade
godtemp-larne, liksom Jerikoriddarne, samlats under fältropet "Humanitet,
Nykterhet, Kärlek".

Tämligen snart efter separationen i Syracusa bildades tvenne nya loger
av den independenta Orden, en i Syracusa och en i Ithaca. Den
sistnämnda, som antog namnet Forest City, är märklig i två olika avseenden.

IO

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:00:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/iogt50/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free