- Project Runeberg -  Industri-, slöjd- och konstutställningen i Helsingborg 1903. Officiell berättelse /
356

(1904) [MARC] With: Carl Bendix
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.



ställande sätt åvägabragt. Själflallet låg det utom utställningsstyrelsens
uppgift alt anordna en sådan förberedande utställning för Malmöhus läns
hemslöjd, och därför kom denna afdelning att innehålla åtskilliga ting, som
man helst velat undvara och som visserligen ej fått exponeras, därest en
af kompetenta personer verkställd utgallring ägt rum.

Detta till trots innehöll Malmöhus läns hemslöjdafdelning mångt och
mycket af värde inom olika slöjdgrenar, något som äfven bestyrkes af de
relativt talrika belöningar juryn kunde utdela inom densamma. Såsom
var att vänta i en provins, där väfnadskonsten af gammalt står högt, voro
de textila arbetena i öfvervägande grad dominerande. De olika arterna af
don skånska konstväfnaden voro rikt företrädda, mestadels i de gamla
välbekanta mönstren. 1 allmänhet var det väl utförda arbeten, och mot
färgvalet funnos på det hela fä anmärkningar att göra. Dland de tämligen
falaliga väfnaderna efter moderna mönster må nämnas en större gobelin,
utförd af fröken Hanna Olsson, Lund, efter teckning af Ottilia Adelborg,
samt flere mindre sådana efter mönster från Gunnar Wennerberg m. fl.
Dessa sistnämnda fann juryn vara så förtjänstfulla i utförandet, att deras
tillverkare, fröknarna Ellen och Bengta Persson, Norrhvidinge, tilldelades
högsta belöningen, en utmärkelse, som eljest inom detta län blott tillföll
den från mänga förutgående utställningar välbekanta fru Cilluf Olsson.

Fru Olssons väfnader, hvaraf de flesta vore utställda i ryggåsstugan
(se tig. 3(>) och en annan del i Malmö industrilotteris kollektion, utmärkte sig
som vanligt för högt uppdrifven teknisk fulländning och smakfull
färgsammansättning. En för att vara hemväfd osedvanligt stor flossamatta i
Smyrnamanér hörde till denna samlings mest anmärkningsvärda nummer.

Inom broderiarbetena rådde ej på långt när samma jämnhet som
bland väfnaderna. Äfven här såg man goda ting, exempelvis myckel vackra
arbeten i hedebosöm och hvitbroderier såväl som kulörta broderier i
moderna mönster, men åtskilligt fanns, som man gärna velat slippa att ha
med. Det är med en viss förvåning man måste konstatera, hur starkt den
gamla naturalismen i broderimönstren alltjämt haller i sig. till trots för de
mångåriga sträfvanden att motarbeta densamma, som utgått från våra
tekniska skolor och andra slöjdanstalter. Här firade den en af mänga
beundrad äteruppståndelse i en samling broderade skärmar, utförda med
erkännansvärd teknisk skicklighet, men efter mönster af sådan art, att man
vid deras åskådande kunde tro sig försatt trettio är tillbaka i tiden.
Sådana försök att kopiera lefvande naturformer, taflor o. d. sia ju alltid an
pa en okritisk publik, som finner sin förnöjelse i all konstatera, hur »likt»
det är originalet, och det var därför alt vänta, det juryns och en del af
allmänhetens mening skulle högst väsentligt divergera vid bedömandet af
dessa alster.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:02:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/iskhbg/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free