- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
54

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Samarias undergang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

666
folket mod’ alle fiender, mod hele verden. Og just
i farens tider skulde man bygge paa denne tro.
Vistnok kunde Jahve af og til skjule sit ansigt,
han gjorde ikke enhver dag til en glædesdag, men
tilslut reiste han sig dog altid mod sine modstandere.
„Jahves dag" var en gjenstaud for haab i tunge,
lumre tider; det forstod sig af sig seiv, at dommen
eller som vi siger, sagens vending vilde falde ud
til Israels bedste. Amos optog forestillingen om
„Jahves dag," men hvor ændrede han ikke dens
indhold! „Ve dem, der ønsker at se Jahves dag!
Hvad skal I med Jahves dag? Han er mørke og
intet lys!" Sin modsætning til folket har profeten
tilspidset i en særsætning, hvilken han som grund
tanken stiller foran hoveddelen i sit skrift. „Os
alene kjender Jahve", siger israeliterne, sluttende
deraf, at han maa staa paa deres side og skride
ind til deres bedste. „Eder kjender jeg alene," lar
Amos Jahve sige, „derfor hjcmsøger jeg paa eder
alle eders synder".
Hvoraf afhang Jahves forhold til Israel? Efter
den almindelige tro væsentlig af, at Jahve ikke
blev tilbedet hos de fremmede folk, men i Israel,
at han her havde sine altere og sin bolig. Guds
tjenesten var baandet mellem ham og hans folk.
Vilde man knytte baandet fastere, fordoblede man
sine udredsler. Men for Amos er Jahve ingen
dommer, der lar sig underkjøbe; paa det heftigste
ivrer han mod den forestilling, at det er muligt
at indvirke paa ham ved ofre og gåver. Fordi
Israel alene har tjent ham, lægger han dog ingen
anden maalestok paa dette folk end paa alle andre.
Kjender han Israel bedst, er ikke følgen, at han
for det gode kjendskabs skyld lukker et øie til og
blindt hen tar dets parti. Jahve og Amos kjender
ikke to slags maal, ret er overalt ret, ugudelighed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free