- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
57

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Samarias undergang

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

669
fremst retfærdighedens gud, og Israels gud kun saa
vidt, som Israel svarte til hans retfærdighedskrav.
De vendte saaledes om den hidtil hævdede orden af
de to grundled i troen. Derved slåp Jahve den
fare at støde sammen med verden og at strande
paa den. Rettens herredømme strakte sig endnu
videre end assyrernes. Moralen sprængte ifølge
historiske aarsager den snevre tro, i hvilken den
var vokset op, og førte gudserkjendelsen fremad.
Dette er profeternes saakaldte etiske monotheisme.
De tror paa en sædelig verdensorden, paa retfær
dighedens undtagelsesløse gyldighed som øverste
lov for den hele verden. Fra da af synes Israels
forret at bli tvilsom, og Amos, der mest hensyns
løst udtaler det nye, nærmer sig ’undertiden til rent
at nægte den. Han kalder Jahve, maaske med et
nylavet udtryk, magternes, det er verdens gud;
høist mærkelig kalder han ham aldrig Israels gud.
Han gjør af folkets tilværelse ingen trossætning, ja
han voyer at sige: „Er ikke I, Israels børn, mig
ligesom morianerne, siger Jahve; har jeg ikke ført
Israel ud af Ægyptens land og filisterne af Kaphtor
og syrerne af Kir?" (Kap. 9, 7"). Jahve stod dog
i et særegent forhold til Israel. Den praktiske
sandhed, der nu hævede sig høit over Israel, var
dog opstaaet inden Israel og endnu altid kun der
at finde, hvilket profeterne var de sidste til *at
nægte. De gjorde forholdet kun fra et naturligt
til et betinget. Israels fortrin er, at Jahve ved
gjerning og ord har aabenbaret sig for dette folk
og for intet andet, men det er et fortrin, der inde
slutter et stort ansvar og paalægger en tung pligt.
Thi Jahve stiller det fulde krav til retfærdighed
netop til Israel, fordi det er hans folk og ved hans
vilje. Saa praktisk blir monotheismen i moralens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free