- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
77

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Den profetiske reformation

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

689
indført fra alle verdens egne, især fra Assur og
Babylon, for at friske op den gamle gudstjeneste.
Himmelens gud blev omgit med himmelens hær og
fik endog ved sin side en himmelens dronning, der
paa passende maade særlig æredes af kvinderne.
Dog som det pleier at gaa, gik det ogsaa her: det
gamles gjenopreisning blev ikke bare det gamles
gjenindsættelse. Hvad tidligere havde været godtro,
var nu biet overtro og kunde blot beholdes, idet
man paa kunstig maade gav det en dybere betyd
ning. Et blodigt alvor fortrængte gudsdyrkelsens
gamle glæde. Et overveiende hensyn blev tat til
synden og dens soning. Jo unaturligere og mere
trykkende ydelserne til guddommen var, des værdi
fuldere holdtes de for at være. Det er denne tid,
da det gamle bud at ofre det førstefødte af hankjøn
ogsaa blev udvidet til menneskene. I Gehenna, i
den kløft, der senei-e kaldtes Tyropoeon, fandtes et
alter af ganske særlig hellighed, paa hvilket man
til Jahves ære brændte de dræbte børn. Modre
formationen var ikke upaavirket af reformationen
seiv, om end hin forstod det religiøse alvor i en
anden betydning og ikke søgte at fjerne heden
skabet af gudsdyrkelsen, men at gi det nyt liv.
Paa den anden side har reaktionen ogsaa igjen sat
sit mærke paa reformationens endelige udfald.
Et kildeskrift fra Manasses tid har vi i de to
sidste kapitler af Michas bog. Her har vi en mørk
skildring af retløsheden og alle sædelige baands
opløsning i Juda, og her nåar det profetiske stand-
den kunstlede gudsdyrkelse sit reneste
og mest gribende udtryk. Fra denne tid er maaske
ogsaa dekalogen (de 10 bud), der først sætter
forbudet mod billeder,- tier om offer- og festguds
dyrkelsen og næsten udelukkende gjør almengyldige
bud til grundlov for Israel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free